Forbrugerne bliver tilbudt gratis prøvepakker og lignende, hvor det senere viser sig, at de har bundet sig til et abonnement, uden at det fremgår tydeligt.

Førende danske velgørende organisationer som Greenpeace, Mellemfolkeligt Samvirke, Danmarks Naturfredningsforening og Gigtforeningen kaprer nye betalende medlemmer gennem ulovlig markedsføring, skriver Politiken.

Det afslører en gennemgang af en række konkurrencer på internettet, som de velgørende organisationer finansierer. Her lokkes deltagerne med, at de kan vinde en ny iPad, en rejse eller ret til at prøvekøre en ny luksusbil, men det reelle formål er at fiske personlige oplysninger ud af deltagerne til brug for hvervning af nye medlemmer. Organisationerne betaler op til 25 kroner per personoplysning.

I forbindelse med konkurrencerne vildledes deltagerne til at tegne abonnementsaftaler på alt fra hudplejeprodukter og boxershorts til datingsider. Samtidig lokkes de til at deltage i dyre quizzer.

- Forbrugerne tilbydes gratis prøvepakker og lignende, hvor det senere viser sig, at man har bundet sig til et abonnement, uden at det fremgår tydeligt. I disse tilfælde vil der ofte være tale om brud på markedsføringsloven, siger Tina Morell Nielsen, der er chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, til Politiken.

Forbrugerombudsmanden modtager hver måned hundredvis af klager fra folk, der føler sig lokket i en fælde af de konkurrencer, som blandt andre de velgørende organisationer står bag.

En aktindsigt, Politiken har fået, afslører, at en række af de konkurrencer, der har de velgørende organisationer som partnere, reelt er svindel. Ifølge aktindsigten har Forbrugerombudsmanden blandt andet forgæves forsøgt at få et af de marketingfirmaer, der står bag konkurrencerne, til at fremlægge dokumentation for udlodning af præmier. På den baggrund har Forbrugerombudsmanden varslet en politianmeldelse af firmaet, fremgår det.

Hos de velgørende organisationer erkender man, at man benytter sig af de pågældende konkurrencer for at skaffe medlemmer. Man vil nu tage metoderne op til fornyet overvejelse, er meldingen samstemmende.

- Det lyder som om, vi skal have en grundig snak med det firma, der laver de her ting for os. Det er klart, at vi ikke kan deltage i noget, hvor man vildleder folk, siger Greenpeaces kommunikationschef, Birgitte Lesanner til Politiken.

BNB