Fra januar til april har 46 personer forsøgt at gå til Sverige gennem Øresundstunnelen.

København: Det er med helbredet som indsats, hvis man bevæger sig til fods under Øresund. Men takket være alarmer og varmesøgende overvågningskameraer bliver ulovlige gåture under sundet stoppet, før de ender som alvorlige ulykker.

46 personer har forsøgt at krydse Øresundstunnelen til fods, fra den svenske id-kontrol 4. januar blev indført ved grænsen til Danmark og indtil 13. april.

Så sent som mandag aften var endnu en fodgænger skyld i, at togtrafikken mellem Danmark og Sverige måtte indstilles.

Fodgængerne er til gene for togtrafikken, påpeger Banedanmark. Men ikke mindst løber de en alvorlig risiko ved at forsøge den utraditionelle vej til Sverige.

- Der er et fortov langs sporet, hvor man kan gå. Men det er lige så farligt som at gå i sporet. Hvis man går dernede, når et tog kommer kørende med høj hastighed, giver det et fantastisk sug, siger vagthavende trafikleder i Banedanmark Morten Buur.

Det kraftige sug kan trække et menneske ind under toget. Derfor er man ikke i sikkerhed, selv om man ikke går på selve jernbanesporet.

- Så det er meget farligt, siger Morten Buur.

Antallet af fodgængere i Øresundstunnelen fra 4. januar til 13. april er oplyst i et svar til Folketingets retsudvalg fra justitsminister Søren Pind (V). Opgørelsen er resultatet af en manuel optælling, som Københavns Politi har foretaget.

Varmesøgende overvågningskameraer registrerer, hvis en person går i tunnelen. Derfor er det ikke muligt at gå hele vejen til Sverige, forklarer Morten Buur fra Banedanmark.

- Det er selvfølgelig muligt at forsøge at gå gennem Øresundstunnelen, men alarmen vil gå. Og så vil politiet blive tilkaldt, og trafikken vil blive stoppet, siger Morten Buur.

- Togtrafikken vil stå stille, indtil politiet giver besked om, at personen er fjernet.

På grund af omfanget af fodgængere i Øresundstunnelen er der opsat skilte ved tunnelrøret for både jernbane og motorvej.

Skiltene advarer om, at passage ikke er tilladt, og at det er forbundet med livsfare.

Øresundstunnelen består af to jernbanerør og to motorvejsrør og er godt 4 kilometer lang. Hele Øresundsforbindelsen med tunnel og bro er 15,9 kilometer lang.

/ritzau/