Antallet af unge iværksættere stiger, og de unge vil ikke kun skabe en god forretning, men også en bedre verden.

Flere unge danskere vælger iværksættervejen frem for en tilværelse som lønmodtager. For mange af dem er det ikke kun drømmen om en god forretning og en succesfuld karriere, men derimod ønsket om at gøre en forskel, der driver værket, skriver Kristeligt Dagblad.

Antallet af iværksættere under 30 år er mere end fordoblet fra 3552 i 2008 til 8677 i 2012, viser tal fra Erhvervsstyrelsen.

Det samme gør sig gældende for de helt unge mellem 15 og 20 år, hvor antallet er steget fra 243 til 353 i løbet af de seneste 10 år.

Uddannelsesinstitutionerne melder om en markant i profilen blandt de unge, der i dag vælger at prøve lykken som iværksættere.

Hvor Fonden for Entreprenørskab og Afdelingen for Iværksætteri på Copenhagen Business School tidligere næsten udelukkende hvervede elever fra en merkantil baggrund, henter de to uddannelsesinstitutioner i dag deres entreprenøraspiranter fra en bred vifte af uddannelsesinstitutioner blandt andet Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Danmarks Tekniske Universitet og en række ungdomsuddannelser.

Det er samtidig en klar tendens, at elevernes produkt- og virksomhedsidéer i stigende grad har bæredygtige profiler og et socialt ansvarligt sigte.

»Før så vi primært unge mænd i jakkesæt, der først og fremmest havde fokus på den gode forretning. I dag er billedet mere nuanceret. Uanset elevernes baggrund kan vi konstatere, at en voksende andel af dem er meget optagede af at sikre en høj etisk standard i deres virksomhed. Nogle arbejder udelukkende med virksomhedsidéer, der alene har til formål at skabe forandring og forbedring - for eksempel produkter af genbrugsmaterialer, udvikling af uddannelsesprogrammer og optimering af sundhedsydelser i udviklingslande,« siger Christian Vintergaard, der er direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Samfundsforsker ved Aalborg Universitet Johannes Andersen kalder den nye iværksættertype kendetegnende for den nuværende ungdomsgeneration.

»Den unge generation er i høj grad karakteriseret ved et stort ønske om at skabe forandring og gøre en forskel. Og så har de unge en grundlæggende tro på, at det faktisk kan lade sig gøre. De er mere netværksorienterede og dynamiske i deres tilgang end tidligere generationer, og det betyder, at de bevæger sig på nye platforme og er gode til at tænke nyt,« siger han til Kristeligt Dagblad.