Flere timer skal give bedre lærere

Uddannelsesministeren præsenterer mandag en række nye aftaler med professionshøjskolerne om, at de skal sikre de lærerstuderende flere timer med deres undervisere.

Elever og forældre kan se frem til bedre skolelærere.

Sådan lyder meldingen fra uddannelsesminister Morten Østergaard (R) på vegne af regeringen, efter at han har indgået en ny aftale med læreruddannelserne og de andre mellemlange uddannelsesinstitutioner om, at de skal sikre de studerende mere kvalitet i undervisningen. Det skriver Berlingske.

Dertil kommer, at uddannelserne skal sikre, at flere studerende gennemfører deres studier. De såkaldte udviklingskontrakter for de næste to år for blandt andet professionshøjskolerne og erhvervsakademierne bliver præsenteret mandag. De kommer, efter at ministeren sidste år indgik udviklingskontrakter med universiteterne frem til 2014.

Samtidig med kontrakterne har regeringen netop præsenteret et udspil til en reform af folkeskolen, og fra næste år bliver læreruddannelsen lavet om. Læg dertil de nye udviklingskontrakter, og Morten Østergaard forventer, at professionshøjskolerne fremover vil uddanne mere kvalificerede lærere.

- Vi har med udviklingskontrakterne sat os ambitiøse mål for at få nedbragt frafaldet og øge den tid, de studerende har med undervisere, siger han til Berlingske.

Kontrakterne er individuelle for de enkelte professionshøjskoler. Men for en læreruddannelse som den på UCC i København betyder det helt konkret, at den fremover skal halvere de studerendes egen studietid, mens frafaldet af lærerstuderende på UC Lillebælt i løbet af de næste to år skal reduceres med en fjerdedel.

Udviklingskontrakterne bidrager ifølge Morten Østergaard til, at regeringen kan imødekomme den kritik af læreruddannelsernes kvalitet, som er blevet rejst fra flere sider.

Blandt andet fra de studerende selv, der har ønsket flere undervisningstimer og færre timer med selvstudier:

- Vi har investeret utroligt mange penge i de her uddannelser, og det er klart, at udviklingskontrakterne kan være med til at dokumentere, hvad vi så får ud af de her investeringer, siger han og fortsætter:

- Hvis der er nogen, der har svært ved at leve op til målsætningerne, vil vi gå i dialog med dem for at finde ud af, hvad der så skal til.

Formanden for Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Erik Knudsen fra UC Lillebælt, mener dog, at det er for tidligt at sige, om udviklingskontrakterne vil føre til bedre lærere.

- Men de vil bidrage til, at vi kan tilbyde gode uddannelser. Med den vægt, der er lagt på læreruddannelsen i udviklingskontrakterne, er det et tydeligt signal fra ministeren om, hvor stor vægt der politisk bliver lagt på læreruddannelserne.

Erik Knudsen tilføjer, at det bliver mere end svært at opfylde alle målsætningerne i kontrakterne.

- Barren er sat meget højt, og det er helt bevidst. Er den ikke det, er vi ikke ambitiøse nok. Men jeg tror f.eks. ikke, at vi kan leve op til at sænke frafaldet på alle uddannelsesområder. Hvis det bare var nogle enkelte mekanismer, man skulle skrue på for at gøre det, så havde vi jo gjort det for længst, siger han til Berlingske.

Ifølge uddannelsesleder Hans Dorf, Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, der har forsket i de nordiske læreruddannelser, er flere undervisningstimer kun er et af flere elementer i bestræbelserne på at sikre en bedre læreruddannelse.

- Mig bekendt er der ingen empiriske undersøgelser af, om forskellene i timetal gør en forskel på kvaliteten af læreruddannelsen. Man kan sige, at det næppe vil skade, og ud fra min kontakt til de lærerstuderende ved jeg, at de opfatter det faldende timetal som et kæmpestort problem. Derfor tror jeg, at flere timer vil gavne rekrutteringen og frafaldet, vurderer han over for Berlingske.

Ifølge lærerstuderende Martin Facius Lilbæk på Læreruddannelsen Zahles i København er »det altid positivt med mere undervisning«. Undervisning er nemlig med til at gøre ham til en bedre lærer.

- Når vi kommer ud i virkeligheden, og tingene ikke rigtigt går, som de skal, så er der en risiko for, at vi vender tilbage til den måde, vi selv er blevet undervist på i sin tid. Derfor er det vigtigt, at vi bliver undervist rigtigt og på en måde, som vi selv gerne vil undervise. Altså en moderne og kvalitativ undervisning, siger Martin Facius Lilbæk, der er næstformand i de studerendes råd på Zahles og dermed også med i UCCs studenterråd. Han fortsætter:

- Jeg er spændt på at se, hvordan vores studie kommer til at se ud med det, der er lagt op til.

For Venstres forskningsordfører, Esben Lunde Larsen, er der ingen tvivl om, at en bedre læreruddannelse er en forudsætning for en bedre folkeskole.

- Men for os er det ikke altafgørende, hvor mange timer de studerende har. Det vigtige er, at uddannelserne lever op til det, man med rimelighed må kunne forvente af dem, siger han til Berlingske.