Danskerne vil ikke finde sig, at naboen snyder sig til uberettigede penge fra forsikringen. Krisen har gjort borgerne mere bevidste om problemet med forsikringssvindel, mener forsikringsselskabet Tryg.

Det er ikke kun naboens sociale bedrageri og skattesnyd, danskerne angiver til myndighederne.

Flere forsikringsselskaber oplever ifølge Politiken en stigning i antallet af borgere, som sladrer om andres forsikringsfusk.

Forsikringsselskabet Tryg, der er Danmarks største, får i øjeblikket otte-ti andmeldelser af den slags om ugen.

- Vi har aldrig fået så mange henvendelser før, og vi er ret sikre på, at det er den økonomiske krise, der er baggrunden. Krisen har givet borgerne en meget større økonomisk bevidsthed og påpasselighed. Og uanset om det er skatten, de sociale ydelser eller forsikringen, der bliver svindlet med, så ved de fleste udmærket godt, at regningen lander hos dem, der ikke snyder – altså hos dem selv, siger Bernhard Lindholm, der er chefkonsulent og afdelingsleder for Trygs efterforsknings- og bedrageriafdeling.

Også forsikringsselskaberne Codan, Topdanmark og Alka oplever ifølge Politiken i stigende grad, at kunderne anmelder hinanden. Og opfattelsen er, at den moralske forargelse er vokset.

Selskaberne håber derfor, at angiveriet kan medvirke til at begrænse danskernes forsikringssvindel. I alt tilbageholdt de sidste år erstatning for 386 millioner kroner, fordi der blev konstateret fusk.