Siden 2000 er flere børn begyndt at læse bøger frivilligt i deres fritid, viser en undersøgelse fra Aarhus Universitet.

Andelen af børn, der en eller flere gange om ugen frivilligt læser i en bog uden for skoletiden, er siden 2000 steget fra 56 procent til 61 procent.

Det viser en undersøgelse fra Aarhus Universitet, skriver Jyllands-Posten.

Undersøgelsen bygger på besvarelser fra 1.999 børn i 3. til 6. klasse. Og den viser også, at børnenes interesse for at læse i fritiden i dag først aftager omkring 5. eller 6. klasse. Tidligere skete det allerede omkring 3. eller 4. klasse.

»Det er interessant, at samtidig med de digitale mediers indtog det seneste årti læses der mere på ugebasis i dag end for ti år siden,« siger Stine Reinholdt Hansen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, som står bag undersøgelsen, til Jyllands-Posten.

Læseforsker Elisabeth Arnbak og dansklærernes formand, Jens Raahauge, vurderer begge over for avisen, at børnenes genfundne læselyst blandt andet skyldes det målrettede fokus på netop læsning, der er kommet i folkeskolen.

På mange folkeskoler er der for eksempel indført såkaldte læsebånd, hvor eleverne hver dag skal læse i en valgfri bog, ligesom mange lærere er blevet efteruddannet som læsevejledere.

Samtidig påpeger formand for forældreforeningen Skole og Forældre Mette With Hagensen over for Jyllands-Posten, at mange forældre har taget opgaven på sig og sat sig med deres børn og en bog derhjemme.