Der er sket en stigning i antallet af sager, hvor danskere bliver afsløret i at svindle med deres forsikring.

Det kan være fristende at pynte lidt på forsikringsanmeldelsen, så erstatningen bliver større end den, man egentligt er berettiget til.

I hvert fald er der det seneste år sket en stigning i antallet af sager, hvor forsikringskunder er blevet taget i at svindle, skriver Jyllands-Posten. Det skyldes formentlig, at landets forsikringsselskaber er blevet bedre til at afsløre svindlerne.

I 2014 var der omkring 5.042 sager, der var begrundet mistanke om forsikringssvindel. I 2013 var der 4.032 af den samme slags sager, hvilket betyder, at der er sket en stigning på 25 procent. Det fremgår af tal for brancheorganisationen Forsikring og Pension.

»Der er større risiko for at blive snuppet, hvis man prøver at snyde forsikringsselskabet. Selskaberne har ansat en række specialkonsulenter, typisk tidligere politifolk, til at afdække svindlen. Samtidig er skadebehandlerne blevet efteruddannet i at holde øje med, om der er noget mistænkeligt i de sager, som de arbejder med,« siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen, Forsikring & Pension, til Jyllands-Posten.

Selvom Forbrugerrådet Tænk tager kraftigt afstand fra, at man svindler med sin forsikring, så påpeger direktør Lars Pram, at der skal være klare regler for, hvad og hvordan selskaberne må efterforske sagerne.