Fire ud af ti lønmodtagere oplever, at de ikke får tid til at gøre deres arbejde ordentligt, viser en ny undersøgelse.

Fire ud af ti lønmodtagere oplever ofte, at der ikke er tid til at gøre arbejdet ordentligt, viser ny måling. Sådan bør det slet ikke være i et land, hvor vi skal overleve på høj kvalitet, mener fagforbundet 3F.

Det skriver Ugebrevet A4.

I en ny undersøgelse udført af Norstat for fagforbundet 3F fortæller et repræsentativt udsnit af lønmodtagerne om deres arbejdsdag. Så mange som fire ud af ti fortæller, at de ofte eller meget ofte føler, at de må arbejde så forhastet, at det går ud over kvaliteten.

Omregner man fire ud af ti lønmodtagere til faktiske tal, er der tale om, at over én million ansatte må slække på kvaliteten for at få arbejdsdagen til at hænge sammen.

Det her med at sænke kvaliteten dur ikke. For Danmarks chance i den benhårde internationale konkurrence er at satse på ydelser og varer af høj kvalitet. Det mener formanden for 3F, Per Christensen.

»Vi skal leve af høj produktivitet og høj kvalitet i Danmark. Det har enorm betydning, at vi mestrer begge dele i den internationale konkurrence,« siger han til Ugebrevet A4.

Han peger på, at det kan have store menneskelige omkostninger, hvis man på jobbet det meste af tiden må springe over gærdet der, hvor det er lavest, og ikke der, hvor det er bedst for kvaliteten.

»Det er meget alvorligt for de medarbejdere, som må gå på kompromis. Især for dem, der er inden for service og pleje, hvor man som ansat direkte kan se, hvordan lav kvalitet skader borgere eller kunder,« siger Per Christensen.

(BNB)