Forbrugerrådet Tænk vil sætte fokus på det tunge og svære sprog, man ofte bliver mødt med, når man optager lån. Finansrådet ser positivt på initiativet.

Det skal være lettere at forstå, hvad man skriver under på, når man optager et lån i en bank eller et realkreditinstitut, lyder budskabet i en ny kampagne fra Forbrugerrådet Tænk.

Og det budskab tager man vel imod hos bankernes interesseorganisation, Finansrådet.

»Det er noget, vi ser positivt på. Jeg kan sagtens forstå, at det for en låntager, der lige har købt et hus, er meget svært tilgængeligt stof og vanskeligt at tygge sig gennem de sider, der knytter sig til et lån,« siger Louise Mogensen, der vicedirektør i Finansrådet.

Med kampagnen »Tænk, hvis det, der stod med småt, stod med stort«, vil forbrugerrådet Tænk sætte fokus på, at lånedokumenter ofte er skrevet i et tungt sprog, der kan være mere end bare almindeligt svært for hr. og fru Danmark at læse og forstå.

I en undersøgelse lavet af Forbrugerrådet Tænk vurderer et stort flertal af forbrugerne, at de har styr på forhold og vilkår om lån og låneaftaler, men helt ned til en femtedel af dem svarer rigtigt, når de bliver spurgt om betydningen af konkrete, centrale tekststykker.

Ifølge Louise Mogensen er problemet ofte større i forbindelse med realkreditlån end ved banklån, Realkreditlån bliver reguleret af 22 regelsæt, og derfor er mængden af dokumenter til kunden som regel større. Men også i forbindelse med banklån er der forbedringspotentiale.

»Det må vi da se på. Vi vil i hvert fald gøre, hvad vi kan for at drøfte, hvordan man bedre kan formulere det forståeligt. Vi skal hele tiden overvåge, om det er muligt at gøre det bedre,« siger hun og uddyber:

»Det er selvfølgelig udgangspunktet, at banker skal leve af tilfredse kunder, og at kunderne får den rådgivning og de produkter, de gerne vil have og går derfra med en følelse af, at de har forstået det. Der er ingen, der har interesse i, at kunderne ikke forstår det, de bliver præsenteret for.«

Ifølge Louise Mogensen kan det dog være svært at holde formuleringerne i et jordnært sprog, da långiverne er underlagt krav og lovgivning om, hvad man skal oplyse kunderne om.

»Det er udtryk for, at lovgiverne har et stort hensyn i forhold til at sikre, at kunderne bliver korrekt oplyst, får alle detaljer og føler sig fuldt informeret,« siger hun og fortsætter:

»Det tipper så over til, at det desværre også bliver meget omfangsrigt, og derfor kan vi godt forstå, at det er overvældende, når man skal indgå sådan en aftale.«

Forbrugerrådet vil over de næste måneder sætte fokus på, hvad de kalder »uforståelige og urimelige« bankaftaler.