Finanskrisen redder liv i trafikken

Antallet af trafikdræbte ser ud til at blive rekordlavt i 2012. Trafikforsker mener, at den økonomiske krise har fået danskerne til at køre langsommere og mere forsigtigt.

Færre og færre mister livet i trafikken. Vejdirektoratet vurderer, at trafikken ender med at få cirka 180 liv på samvittigheden i 2012 mod 220 sidste år. Antallet af tilskadekomne i trafikken er ligeledes faldende.

De seneste år har antallet af trafikdrab været faldende - dog med undtagelse af 2007 og 2008, hvor det steg voldsomt. Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet kæder tallene sammen med finanskrisen.

- Det gik jo virkelig stærkt i 2007 og 2008. Det var dengang, vi kunne købe hele verden. Og når vi kan det, opfatter vi os nok lidt som udødelige i trafikken, og derfor kører vi lidt hurtigere og knap så forsigtigt. Når der er økonomisk krise, er vi lidt mere ydmyge - også i trafikken, siger han.

Vejdirektoratets hastighedsbarometer understøtter hans vurdering.

- Barometret har vist et fald i hastighederne, siger vejdirektør Per Jacobsen fra Vejdirektoratet og uddyber:

- Den målrettede indsats med vejtekniske virkemidler har også haft sin betydning. Et godt eksempel er brugen af rumleriller i midten af vejen for at mindske mødeulykker, der er nogle af de alvorligste ulykker, vi har, siger han.

Harry Lahrmann vil ikke give finanskrisen hele æren. Han peger på, at både biler og veje er blevet mere sikre, og det er med til at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. Han mener også, det spiller en rolle, at nutidens unge, der får kørekort, er bedre klædt på til at sidde bag rattet end han selv var i sin tid:

- Jeg havde fem køretimer, og derefter var det bare ud at køre. Det er min vurdering, at dem, der forlader bilerne, i gennemsnit er dårligere bilister end dem, der i dag sætter sig i bilerne, siger han.

Politiet peger på en hård kurs overfor bilisterne som forklaring på udviklingen:

- Vi har aldrig haft så meget kontrol som i 2012. Vi har skrevet flere sager, og de højere bøder har også haft en positiv effekt, siger politiinspektør Allan Nyring fra Nationalt Beredskabscenter.

Trafikstyrelsen peger på den elektroniske revolution i bilerne som forklaring på, at færre mister livet og kommer til skade i trafikken:

- En stor del af den danske bilpark er udstyret med stabilitetssystemet ESC, som giver en stor sikkerhedsgevinst. Er bilen udstyret med ESC, viser nye danske tal, at systemet halverer risikoen for eneuheld, siger kontorchef Leif Lorenzen og tilføjer:

- Vi tror, at vi også i fremtiden kan forvente fortsat fremgang, når aktive nødbremsesystemer bliver videreudviklet og fuldt implementerede i bilparken, siger han.

Selv om trafiksikkerheden er øget markant de seneste år, er der plads til forbedring. Derfor arbejder Færdselssikkerhedskommissionen i øjeblikket på en ny handlingsplan, der skal bestå af forslag til, hvordan man kan gøre det endnu mere sikkert at færdes i trafikken. Målet er, at antallet af trafikdræbte i 2020 ikke må overstige 120.

- Det lyder som et fornuftigt og realistisk mål, siger trafikforsker Harry Lahrmann.