Folkeskoler landet over har på stribe indført mobilforbud i undervisningen. På Hældagerskolen i Vejle er man endda gået så vidt, at man også har indført forbuddet i frikvartererne. Det har Lars Sørensen, der er far til to, kun hovedrysten til overs for.

Lars Sørensen er forælder til to piger, der starter i 3. og 6. klasse i Gærum Skole i Frederikshavn. Han mener, at det er enormt gammeldags at indføre et forbud.

»Jeg er lodret uenig. Selvfølgelig skal børnene have mobiltelefoner i skolerne, når det giver mening. Det er jo ligeså meget et læremiddel, som en bog eller et stykke papir. Det er oldnordisk bare at bandlyse dem. Mobiltelefonen er jo en så integreret del af samfundet. Så i stedet for at bekæmpe udviklingen, skal vi påvirke den. Vi skal lære børnene at bruge mobilen på den rigtige måde,« siger Lars Sørensen, der samtidig sidder i skolebestyrelsen på Gærum Skole i Frederikshavn.

På Gærum skole har de modsat mange andre folkeskoler valgt at omfavne mobiltelefonen i undervisningen.

»Mine børn bruger blandt mobilen til at tage billeder af naturen, lave videoklip og være kreative online. Da jeg gik i skolen, fik vi et stort stykke karton, en limstift og nogle ugeblade - nu laver de dem bare online, fordi det er det, man gør i dag. Jeg siger ikke, at man bare skal lade børnene sms'e og Facebook'e løs, men det afjælper du ikke ved bare at bandlyse dem,« siger Lars Sørensen og peger på, at forældrerne også har et stort ansvar i at lære børn om mobilbrug.

BT har tidligere talt med viceskolelederen på Hældager Skole i Vejle, der har indført totalforbud mod mobiler - også i frikvartererne. De har de gjort, fordi de føler, at børnene ikke er sociale nok i frikvartererne og for at fremme de sociale relationer.

BT har samtidig talt med foreningen Skole og Forældre, der melder tilbage, at de oplever, at de fleste forældre er positiv stemt for et forbud af mobiltelefonen i timerne. I deres egen undersøgelse af området fra 2016 har de spurgt 141 folkeskoler landet over, hvad deres politik er.

Her svarer 39 procent, at der er mobilforbud i undervisningstimerne, mens 10 procent har totalforbud i hele skoletiden, hvilket også gælder frikvartererne. Samtidig har 35 procent svaret, at de ingen politik har på det område.

Der er ingen generelle regler på området, som skoler skal følge, da Skole og Forældre mener, at det skal være en lokal afgørelse, hvordan man håndterer mobiltelefoner.

Lars Sørensen mener dog, at det er helt forkert måde at opdrage børn at fjerne mobilerne.

»Jeg kan godt forstå, at flere lærere bliver trætte af at se på børn, der sidder med mobilen. Og så er den nemme løsning at bandlyse dem. Det er bare en forkert pædagogik at have. Børnene skal jo uddannes i det samfund, de er en del af. Om de vil det eller ej, er mobiltelefonen en intergreret del, så hvorfor ikke lære børn at have et naturligt forhold til brug af mobilen. Det er jo folkeskolens opgave at danne vores børn i livet,« siger Lars Sørensen.

»Når børn har et naturligt forhold til mobiltelefonen, har de et socialt forhold med mobiltelefonen. De bruger den i deres leg. Fx. at lave instagram-billeder af hinanden. Og mine børn spiller jo stadig fodbold eller klatrer i træer. Det ene udelukker ikke det andet.«