Jan Nielsen havde købt sin rejse til Gran Canaria i god tid, så han havde bedre tid til at planlægge sit guldbryllup til januar.

Han glædede sig til en tur ned i varmen sammen med sin kone og datter, men det skulle i stedet vise sig, at den 70-årige pensionist ligesom omkring 500 andre danskere havde købt katten i sækken.

- Jeg har købt et hotelophold hos dinferie.dk. Men da jeg åbnede min mail i dag (fredag, red.), lå der en mail om, at de var gået konkurs, og det hele var tabt, siger Jan Nielsen til bt.dk.

Han anser nu de 7.020 kroner, han brugte på hotelopholdet, for at være tabt.

- Da jeg bestilte ferien den 14. juli, fik jeg at vide, at alt var i orden. 11 dage senere går rejsebureauet konkurs. Jeg føler mig ærlig talt røvrendt. På det tidspunkt burde de have vidst det, lyder det fra en ærgerlig Jan Nielsen. 

Nu må Jan Nielsen og hans familie nok skyde en hvid pil efter forårsturen til Gran Canaria, selvom flybilletterne også er bestilt. Han og konen fejrer nemlig guldbryllup til januar, så der er næppe plads til at betale endnu en hotelregning i budgettet lige nu.

Jan Nielsen har nu fået sin bank til at undersøge, om han kan få pengene tilbage.

dinferie.dk's direktør Jakob Lund Nielsen er ked af, at Jan Nielsen og de andre kunder nu står med en ugyldig hotelreservation i hånden.

- Jeg er utrolig ked af denne ulykkelige situation. Jeg har hele mit liv været i rejsebranchen. Siden jeg startede som guide som 19-årig, har jeg været vant til at gøre folk glade og give dem gode oplevelser, så det er enormt trist, at jeg nu skal opleve den stik modsatte situation, siger Jakob Lund Nielsen til bt.dk.

Han forstår godt, at kunderne er sure, men var så overbevist om, at dinferie.dk ville undgå konkursen, at de solgte hotelophold helt til det sidste.

- Vi var så sikre på, at tilstrækkeligt mange af vores løsningsmodeller ville lykkes, så vi kunne undgå denne situation. Jeg har faktisk ikke været nervøs før i sidste øjeblik, siger Jakob Lund Nielsen.

Hvornår gik det op for dig, at dinferie.dk ikke stod til at redde?

- Det gjorde det i går morges. Vi har jo godt vidst, at vi ville få et likviditetsproblem i løbet af juli måned, men vi iværksatte en masse initiativer for at imødekomme det, få kredit på hotellerne og lå hos vores gode samarbejdspartnere. Det kunne desværre ikke lade sig gøre, og så blev tæppet hevet væk under os.

Og dermed måtte Jan Nielsen se sin forårsferie til Gran Canaria gå op i røg.