Flere tusinde har siden i går delt falske konkurrencer i håb om at vinde 20.000 kr. til H&M eller et gavekort på 5000 kr. til ASOS. Men siderne er falske, og bagmændene tjener penge på forbrugernes naivitet.

Natten mellem tirsdag og onsdag blev der oprettet en ny Facebook-side med navnet H&M Danmark. »Dette er en fanside,« lyder den korte beskrivelsen af siden.

Men siden har absolut intet med den svenske modekoncern Hennes & Mauritz at gøre, selvom den nye Facebook-side benytter sig af modekoncernens logo.

Indtil videre har den nye Facebook-side H&M Danmark kun lavet opslag med konkurrencer - hele otte af slagsen er det blevet til, på sidens ellers korte levetid. Problemet er bare, at H&M Danmark er en falsk Facebook-side.

7899 synes i skrivende stund »godt om« denne falske H&M-side, og knapt 20.000 synes godt om ét enkelt opslag:

»KONKURRENCE!! Nu har 10 heldige personer nu muligheden for at komme ind i vores butik på strøget i København, og shoppe amok for hele 20.000,- DKK hver! For at deltage skal du:
1. Like billedet, 2. Kommentere "20.000", 3. Dele billedet, 4. Like Like og vind. Vi finder de 10 heldige vindere d. 13/11/2015! Held og lykke! Mvh.H&M Danmark,«
skriver de på deres Facebook-side.

Det er ikke et helt ukendt fænomen. For et par uger siden kunne Berlingske fortælle, at der »i løbet af de sidste par år er der sket en eksplosion i kopivarer gennem sociale medier og mobilapplikationer. Brands og individer bliver misbrugt ved, at nogle opretter falske profiler eller sider, som linker til hjemmesider eller laver applikationer. I virkeligheden er de designet til at stjæle forbrugernes data,« forklarer Kevin Day, der er ansvarlig for brandingbeskyttelses-firmaet MarkMonitor i Norden.

Den ægte H&M Facebook-side advarer nu også deres kunder imod den falske side:

»Der er oprettet en side på Facebook, som kalder sig H&M Danmark. Denne side er fake og har intet med H&M at gøre! Siden er rapporteret til Facebook. Vær opmærksom på, at H&M ikke kører nogen former for konkurrencer i forbindelse med lanceringen af Balmain x H&M i næste uge. Ingen af konkurrencerne på siden har noget med H&M at gøre. Spred gerne budskabet - mange tak,« skriver H&M på deres officielle Facebook-side.

Men det kan være svært for brugerne at skelne mellem de ægte og de falske Facebook-sider og ikke mindst konkurrencerne, for det vrimler med dem. Dog er det ikke uden grund, at de florerer.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er de falske Facebook-sider til salg. Det anslås, at de kan sælges, når de opnår 10.000 likes, og mange likes kan hurtigt opnås, hvis der udloddes et par støvler eller en gratis taske.

Et tip til at undgå at havne i de falske konkurrencer og bagmændenes greb er at tjekke, hvornår Facebook-siden er oprettet. Hvis den er helt ny, er der grund til at overveje situationen nøje. En anden ting, man bør studse over, er, hvis Facebook-siden kræver, at man skal synes godt om eksterne sider som for eksempel »Like og vind«, »Danmark's fedeste konkurrencer« og andre sider, hvis formål er at få personlige oplysninger. Som forbruger kan det også være en idé at holde øje med et lille blåt flueben på firmaers sociale medie-profiler. Hvis en virksomhed har et flueben, betyder det, at de er verificeret af det givne medie.

Disse ellers uskyldige konkurrencer viser sig altså at være mere ufine, end forbrugeren måske troede. Man betaler med sine personlige oplysninger, for ofte henvises man til et link, hvor man skal udfylde personlige informationer, og dem kan disse falske firmaer så også tjene penge på.

I går så en anden Facebook-side dagens lys: ASOS – Danmark. Meget tyder på, at også den er falsk. Mønsteret er i hvert fald det samme, som ses på H&M Danmarks Facebook-side.

»Vind 4 gavekort á 5000 kroner stk! 2x til piger. 2x til drenge. For at deltage skal du gøre følgende: 1. Like billedet, 2. Tagge 2 venner, 3. Dele billedet, 4. Like Danmark's fedeste konkurrencer. Held og lykke folkens! vinderen bliver trukket om 72 timer!«

4173 synes indtil videre godt om siden. Og samme tendens viste sig for godt en måned siden, da Svane Køkken også var udsat for, at deres brand blev misbrugt med en falsk Facebook-side i deres navn og med deres logo.