Er det DRs opgave at plante falske nyheder? Det spørgsmål stiller Berlingske-chefredaktør, efter at nyt DR-satireprogram udsendte falsk pressemeddelelse om et nyt muslimsk datingsite.

»Nyt datingsite fokuserer på troende muslimer i Danmark«.

Sådan lød overskriften på en nyhed, der kort før jul kunne læses på adskillige nyhedssites, der abonnerer på Berlingske Nyhedsbureau (BNB), herunder B.dk. Jv.dk og Bt.dk.

I artiklen kunne den undrende læser erfare, at et nyt datingsite for troende muslimer, Islamdating.dk, ville åbne juleaften. Og nede i artiklen udtalte manden bag det angivelige datingsite, Iqbal Mohammed, blandt andet:

- Det nytter ikke noget, at der kommer kristne, ateister eller måske endda jøder ind på vores side. Det vil ødelægge enhver form for seriøsitet og dermed underminere de rigtige medlemmers lyst til at bruge siden.

Historien var imidlertid pure opspind fra ende til anden. Den var nemlig udsendt som en pressemeddelelse under falsk navn af journalisten Kristoffer Eriksen og komikeren Jesper Juhl i et forsøg på at undersøge graden af kildekritik – eller manglen på samme – blandt danske journalister.

Den falske pressemeddelelse havnede blandt andet på BNB, hvorfra man i en let redigeret form sendte nyheden videre til bureauets kunder.

Afsløringen af mediespøgen løb over danskernes TV-skærme onsdag aften, da Danmarks Radio blændede op for det nye satireprogram »Absurdistan« på den lige så nye TV-kanal DR3 med Kristoffer Eriksen og Jesper Juhl som værter. Mod programmets slutning kan man se de to værter more sig kosteligt over, at de fik flere medier til at hoppe på limpinden.

Viderebringelsen af den falske nyhed fører nu til mere kontrol af de informationer, der tilflyder BNB.

- Vi må konstatere, at vi har viderebragt en information, der ikke er korrekt, så der er grund til at udøve selvkritik. Helt konkret vil vi nu indskærpe over for alle medarbejdere på BNB, at man altid skal ringe tilbage for at få bekræftet informationer i pressemeddelelser og lignende. Derved vil man kunne undgå at falde i de fleste fælder, lyder det fra chefredaktør på Berlingske, Tom Jensen.

Chefredaktøren sætter imidlertid også spørgsmålstegn ved, om det virkelig er en opgave for public serviceorganet DR at forsøge at bringe andre medier i fedtefadet.

- Det er fint, at DR udøver mediekritik og har et program som Detektor. Men jeg mener godt, at man kan diskutere, om det virkelig er DRs rolle at forsøge at svække andre mediers troværdighed ved hjælp af falske pressemeddelelser, siger han.

Det afviser DRs redaktør på »Absurdistan«, Anders Thomsen.

- Vi synes, at det er et vigtigt emne, og vi angriber det på en satirisk og underholdende måde. Vi satte os for at undersøge mediernes kildekritik, og så var der nogen, der hoppede på den, og nogen der ikke gjorde det. Vi var ikke ude efter bestemte medier. Pressemeddelelsen blev udsendt til alle, også DR, fortæller han.

Spørgsmål: Undrer du dig over, at visse medier hoppede på den?

- Journalister har desværre meget travlt i dag. I og for sig ville jeg ønske, at ingen var hoppet på den. Men vi lever ikke i en perfekt verden, svarer Anders Thomsen.

Professor og medieforsker ved Aarhus Universitet Frands Mortensen ser det ikke som et problem, at DR i det konkrete tilfælde udsender en falsk pressemeddelelse.

- I et satireprogram er det helt ok. Satire er jo ikke nyhedsformidling. Selvfølgelig må DR lave grin med andre medier. Jeg vil nærmest sige, at DR har en forpligtelse til at være alsidige og herunder lave skarp satire, siger Frands Mortensen.

Spørgsmål: Kan du forstå, at medierne kan lade sig narre?

- Det går for stærkt. I de senere år er mængden af deadlines og informationskanaler vokset helt fantastisk. Men antallet af journalister er ikke vokset. I visse sammenhænge er der endda skåret ned. Den enkelte journalist skal oftere i løbet af et døgn forholde sig til en deadline og beslutte, om noget skal bringes videre eller ej, ligesom der er et stigende antal kanaler at forholde sig til – trykte, net, radio, svarer han.

DR-programmet »Absurdistan« er produceret af Casper Christensens produktionsselskab Douglas Entertainment, der for få uger siden udsendte en falsk pressemeddelelse om en natklub udelukkende for smukke mennesker. Dengang hoppede blandt andet Pol.dk, TV 2 Lorry og Bt.dk på historien.