Kun 29 procent af danskerne mener, at de får opfyldt deres transportbehov af den kollektive trafik, viser en ny undersøgelse.

Færre end hver tredje dansker mener, at den kollektive trafik »i høj grad« opfylder deres transportbehov. Det viser en undersøgelse foretaget af Passagerpulsen, der også har spurgt, hvad der skulle til for at få folk til at køre mere i bus og tog. Det skriver Berlingske.

»Den gode nyhed er, at syv ud af ti ville bruge den offentlige trafik mere, hvis de fik løst nogle problemer,« siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, hvor ­Passagerpulsen blev etableret i oktober.

De 991 voksne danskere, der er blevet spurgt om deres transportvaner, er også blevet bedt om at foreslå forbedringer, der kunne få dem over i den kollektive trafik.

45 procent har svaret, at der skal lavere priser til. 39 procent vil have flere afgange og en bedre adgang til den kollektive transport. Ti procent svarer, at større rettidighed og bedre koor­dinering af køreplaner kunne øge deres brug af offentlig transport.

»Det er helt afgørende, at vi har en kollektiv trafik, som opfylder passagerernes behov, hvis vi skal flytte folk fra bilen og over i den kollektive trafik. Jeg noterer mig, at lavere priser, flere afgange og færre forsinkelser er passagerernes vigtigste ønsker. Mere præcise tog indgår også som et helt centralt tema i forhandlingerne om en ny DSB-kontrakt,« siger transportminister Magnus Heunicke (S).

Danskernes ønske om lavere priser kommer ikke bag på DSB.

»Det er givetvis rigtigt, at vi kunne få flere passagerer, hvis vi satte prisen ned. Men dels kan vi ikke sætte prisen frit, dels er det ikke sikkert, at vi kunne få flere indtægter af det,« siger salgschef i DSB Christian Linnelyst til Berlingske.

»Vi ser også, at regularitet og frekvens er afgørende for oplevelsen af kvalitet. Vores S-togs-ringlinje F har fireminuttersdrift. Det giver bare en højere tilfredshed,« siger Chris­tian Linnelyst, der lover et »kvantespring« i de såkaldte korrespondanceforbindelser med køreplanen i 2016, hvor der vil blive gjort mere for, at tog- og busforbindelser ­passer til hinanden.

Flere afgange og bedre koordinering imellem de forskellige trafikselskaber er et af de store ønsker for dem, der ikke synes, at den kollektive trafik opfylder deres transportbehov.

Anken over for få afgange og dårlige forbindelser er størst i provinsen.

»Det er meget væsentligt med koordinering af køreplaner. Passagerne skal sættes i centrum, og selskaberne skal ikke køre med tog eller busser – de skal køre med mennesker. Vi kan også se, at afstanden til busstoppestedet eller stationen er afgørende. Hvis der er over 500 meter til et busstoppested, holder folk op med at tage bussen. Til­svarende med togene, hvis der er over en kilometer til stationen. Det er meget markant og et sted at sætte ind,« siger Anja Philip.

Prisen er især en parameter for de unge og for dem, der rejser i grupper. Især familier med børn fravælger kollektiv trafik til fordel for bilen.

»20 procent flere ville tage Kystbanen, hvis der var gode forbindelser, og her spiller prisen ikke en stor rolle. Hvis jeg bare kunne være sikker på at nå hjem og hente mine børn, eller komme på arbejde til tiden, så ville jeg ikke brokke mig over prisen. Men når man ikke kan være sikker på tog, der kører til tiden, begynder man selvfølgelig at se på, hvad alternativerne koster. Og nu er det endda blevet billigere at køre i bil,« siger Michael Randropp, talsmand for Pendlerklubben Kystbanen.

I hovedstadsområdet er der generelt stor tilfredshed med den kollektive trafik, sammenholdt med resten af landet, hvor nordjyderne er de mest utilfredse.

»Desværre sammenligner Passager­pulsens undersøgelse ikke med brugen af cykel og bil. Det ville give et mere reelt billede. Fra de undersøgelser, der bliver foretaget i de nordiske hovedstæder, ved vi, at der er flere, der bruger cykler og bil i København end i de andre storbyer, fordi det er let at tage cyklen til arbejdet, og der ingen trængselsbegrænsninger er på biltrafikken i København,« siger Peter Rosbak Juhl, områdechef for Analyse og Indtægter i Movia, der har busser både i Hovedstadsområdet, hvor folk er mest tilfredse med den kollektive trafik, og ude på Sjælland, hvor tilfredsheden næsten er nede på nordjysk niveau.

»Passagerpulsens undersøgelse viser, at dem, der ofte bruger den offentlige transport, også er dem, der føler, at de får, hvad de har brug for. Vi foretager i Movia hvert år en undersøgelse blandt vores egne brugere, der viser en tilfredshed med vores busser på 95-96 procent. Derfor kommer det ikke helt bag på os, at dem, der bruger den offentlige transport, generelt er tilfredse med det, de får,« siger Peter Rosbak Juhl.