De danske erhvervsskoler oplever et stort frafald blandt de studerende. Det skyldes sociale og psykiske problemer samt manglende motivation fra elevernes side, mener lærerne.

Godt en tredjedel af alle elever på landets erhvervsskoler færdiggør aldrig deres uddannelse.

Det skyldes ifølge lærerne på de praktiskorienterede skoler, at de unge kæmper med sociale og psykiske problemer samt manglende motivation. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Kaas & Mulvad har gennemført for Ugebrevet A4 i samarbejde med Uddannelsesforbundet på landets 110 erhvervsskoler.

- Nogle af de unge mangler slet og ret motivationen for at komme på deres uddannelse og lære nyt, og det hænger ofte sammen med, at de har en diagnose eller har store sociale problemer med hjemmefra, siger Sesha Hart, der er erhvervsskolelærer til A4.

I alt har 755 lærere på tekniske skoler, handelsskoler og sosuskoler deltaget i undersøgelsen. To ud af tre lærere erklærer, at der i dag er markant flere dårligt motiverede elever end for fem år siden. Udover de store personlige problemer, som mange elever på erhvervsskolerne slås med, peger lærerne også på, at manglen på praktikpladser bidrager til det morads af udfordringer, som erhvervsskolerne står overfor. Men når erhvervsskolelærerne i undersøgelsen skal pege på, hvad der på det menneskelige plan får de unge til at falde fra erhvervsuddannelserne, er mangel på motivation den klart dominerende forklaring. Lidt flere end hver tredje erhvervsskolelærer peger på manglende motivation som hovedårsag til, at unge springer fra deres uddannelse. Dernæst fremhæver hver fjerde lærer sociale problemer som årsag til frafaldet. Efter det kommer faglige og psykiske problemer, men rigtig mange lærere pointerer i undersøgelsen, at de unge på erhvervsskolerne i stigende grad slås med et sammensurium af sociale, psykiske og faglige problemer,

Zita Gustafsen uddanner unge til at blive webintegrator, en uddannelse, der tager to år og som ikke stiller nogen adgangskrav. Hun oplever, at mange unge bliver henvist til web-uddannelsen af deres socialrådgiver, fordi de er sikre på optag.

- De unge har ikke motivation og lyst til at være her, men kommer kun fordi man skal have en uddannelse. Der sker en stor fejlvisitering af belastede unge, og det er en katastrofe for både den enkelte unge, men også for erhvervsskolerne som helhed, fordi det rammer fagligheden og de stærke, siger hun.

BNB