En computerfejl hos et callcenter har vist sig at være skyld i den bølge af mystiske opkald, der den seneste tid har plaget danskerne.

Det dansk-registrerede nummer 72 14 88 12 har gennem de seneste måneder ringet til danskerne, for så at afbryde opkaldet efter ganske få sekunder. Det er en fremgangsmåde, der minder om de såkaldte "wangiri-opkald", hvor formålet er, at få folk til at ringe tilbage til nummeret, hvorefter de bliver overtakseret for opkaldet.

Men nu ser mysteriet ud til at være opklaret. Salgs- og telemarketingvirksomheden Salescorp afkræfter et hvert rygte om et organiseret svindelnummer. Samtidig melder de, at fejlen er blevet rettet.



- Jeg kunne genkende nummeret som et af vores, så jeg tog straks initiativ til at undersøge sagen nærmere, da jeg blev opmærksom på problemet i går aftes. Der har desværre været tale om en systemfejl, så folk er blevet ringet op uden grund. Det beklager vi selvfølgelig, skriver direktør Lars Hein i en mail til BT.

Omkring 200 af BT's læsere har siden i går aftes henvendt, fordi de gennem den seneste tid er blevet chikaneret af nummeret. Nogle har modtaget op til 10-15 opkald om dagen. Hertil understreger Lars Hein, at fejlen er rettet, så ingen vil blive kontaktet gentagne gange fra deres callcenter. Samtidig har de oprettet et setup med omgående virkning, så alle nu kan ringe tilbage til 72 14 88 12 og få svar på eventuelle spørgsmål.