Må en privat virksomhed fjerne cykler, der er efterladt eller forbudt parkeret foran butikker og forretninger og andre private ejendomme? Det spørgsmål stiller både myndigheder, cyklister og andre aktører i øjeblikket.

Det er det nystartede firma Cykelstativet, der tager betaling for at fjerne cyklerne, og som har startet debatten. Det fungerer i praksis ved, at virksomheden overvåger ejendomme for ejere, og når ulovlige eller uhensigtsmæssige parkerede cykler opdages, får de et advarselsmærke på, og fjernes næste gang firmaet er på rundtur, medmindre cyklisten har taget sin cykel væk i mellemtiden.

Cyklerne tages med til et centralt lager, hvor de kan hentes for 187,50 kroner stykket, fortæller direktøren i Cykelstativet, Jones Malla, til Politiken.

Firmaet har henvendt sig til politiet for at orientere om den nye forretning. Men det er stadig uklart, om metoden er lovlig, lyder det fra Københavns Politi, der har fået anmeldelser fra borgere, som har fået deres cykler fjernet. Politiet undersøger nu sagen nærmere.

»Vi har haft en dialog, men vi har aldrig givet nogen tilladelse til firmaet omkring det her,« siger politiassistent Sebastian Rickelsen til Politiken.

Direktøren i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, er skeptisk.

»Det undrer mig en lille smule, at man bare kan gøre det der. Man fristes jo til at lave et firma, som fjerner biler parkeret på cykelstierne«, siger Klaus Bondam, som hellere så, at der blev sat flere cykelstativer op.

»Jeg så bare hellere, at grundejerne gik i dialog med kommunen om at få sat cykelstativer op foran ejendommen. Det der er ikke en konstruktiv løsning,« siger Klaus Bondam.

Er det i orden? Deltag i debatten på vores Facebookside