Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

13.700 kroner om måneden før skat! Det 'tjener' 29-årige Tania Niebuhr - enlig mor til fire og på kontanthjælp - om måneden.

Og det er et passende beløb.

Det mener 53 procent af danskerne ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for DR Nyheder.

Undersøgelsen viser, at kun ti procent af danskerne mener, at kontanthjælpen til enlige forsørgere er for høj. Og det er i sig selv bemærkelsesværdigt efter et år, hvor debatten om fattige og kontanthjælp har raset frem og tilbage - personificeret i enkeltsager som Dovne-Robert og Fattig-Carina.

LÆS OGSÅ: For 85.000 danskere kan det ikke betale sig at arbejde

29-årige Tania Niebuhr fra Brøndby er alene med sine fire børn og på kontanthjælp. Hun fortalte i DR Nyheder onsdag aften, at hun hver måned modtager 13.700 kroner før skat fra det offentlige. Takket være boligydelse, friplads i institutioner og børnepenge får hun 23.000 kroner om måneden i offentlig støtte efter skat. 

De penge, som Tania Niebuhr får udover kontanthjælpen er støtte, som alle mennesker med børn og en lav indtægt har ret til, hvad enten de har arbejde eller ej. Så Tania får dermed hverken mere eller mindre end andre i hendes situation.

- Vi skal spinke og spare allerede, når måneden er gået i gang. Allerede der skal vi sætte os ned og beslutte, hvad vi skal have at spise hele måneden, fortalte den enlige mor til Noah, Liva, Oliver og Emilie på 3, 6, 9 og 12 år til TV-Avisen.

Læs også: Joachim B. Olsen: En kontanthjælpsmodtager skal ikke på ferie

FAKTA: Kontanthjælp: Så meget kan man få

I december modtog hun julehjælp og to gavekort fra velgørende organisationer, så hun kunne give sine børn en bedre jul.

- Børnene synes ikke, det er sjovt. På ingen måde, sagde Tania Niebuhr i DR.

I løbet af 2012 har danskerne heftigt diskuteret, hvorvidt der er fattige i Danmark eller ej, og Tania Niebuhr kan ikke forstå, at ti procent af danskerne synes, at kontanthjælpen er for høj, siger Tania Niebuhr.

- Jeg tror, at dem, der har den holdning er dem, der ikke selv har prøvet at sidde i situationen.

Ifølge tal fra Finansministeriet har en enlig som Tania Niebuhr et rådighedsbeløb efter udgifter til bolig og før eventuel egenbetaling til daginstitution (Tania Niebuhr har dog friplads) på cirka 239.632 kroner årligt svarende til 19.969,33 kroner om måneden. Disse penge skal dække øvrige regninger, husholdning, tøj, fritidsaktiviteter med videre.

Afstemning



HVAD MENER DU? ER STØTTEN TIL TANIA OG ANDRE SOM HENDE PASSENDE, FOR HØJ ELLER FOR LAV? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ FACEBOOK

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Det er FOR meget....

Skrevet af Martin, Fredag den 28. december 2012, 13:35

Det SKAL ikke være let at være udenfor arbejdsmarkedet - slet ikke når man er i den arbejdsdygtige alder og iøvrigt er ved godt helbred.

Hvorfor er der overhovedet brug for friplads når hun alligevel går hjemme ? Iøvrigt troede jeg ikke man måtte rejse udenlands når man var på kontanthjælp.

At det er blevet sådan i DK, at det for mange bedre kan betale sig at blive hjemme end have et arbejde, er en sygdom der skal kureres omgående. Ellers kan vi jo ligeså godt indføre en borgerløn som ALLE har mulighed for at få uanset alder, køn og sociale vilkår.

Det hiver i mig i alle knogler, at jeg bruger 40-50 timer om ugen på mit job og har gjort det i næsten 30 år bare for at se, at den økonomiske værdi ikke står i forhold til den indsats jeg skal præstere. Jeg under gerne vores svage i samfundet støtte og opbakning - det skal bare ikke være et FRAVALG ikke at have et arbejde.

kontanthjælp

Skrevet af Rasmus Tobiesen, Fredag den 28. december 2012, 13:34

jeg har meget svært ved at forstå at 13.000 kr skulle være for lidt, det er jo det beløb der er til mad, tøj og husleje, resten er jo bundet til udgifter og kan ikke bruges til andet end de udgifter de dækker, vil man virkelig gerne have at børn af kontanthjælpsmodtager ikke går i daginstitutioner, ikke har sko og ordentligt sæson passende tøj... det er passende at vi hjælper dem der har hjælp behov, her børnene...

Kontanthjælpen for lidt

Skrevet af Nana, Fredag den 28. december 2012, 13:31

Hejsa. Jeg er selv på kontanthjælp og synes det er meget for lidt. Jeg har fire piger jeg skal forsørge for pengene og jeg får 24000 netto med alt inklusiv. Jeg er 22 år og enlig mor til mine fire tøser og kan kun købe tøj for ca. 1200 kr. om måneden og jeg vil jo også gerne have en kæreste og går derfor i byen osv. Jeg kan ikke arbejde, har talt med kommunen om det, kan ikke stå op om morgenen, det er pykisk siger min læge. For at få råd til smøger ordner jeg mine veninders hår og klipper mine kæresters venners hår. Mine børn får da tøj af børnepengene (jeg selv tager resten) og fædrene betaler jo bidrag som jeg kan få til tøj. Det er svært kan I tro at få pengene til at slå til, kan I tro - nemt at dømme. Jeg gider heller ikke tage hvilket som helst job, så kan jeg jow ikke få støtte til mine tøser...

det rivende galt

Skrevet af bent andersen, Fredag den 28. december 2012, 13:05

jeg er pensjonist 71 aar bor i thailand der for faar jeg den mindste pension 5700 kr om maaneden og ingen ekstra det maa min kone og jeg leve for saa det er er himelraabende at lase hvor megt der bliver givet i dk. sa efter et langt liv paa arbejdsmarket at matte vende hvereneste kr.

det rivende galt

Skrevet af bent andersen, Fredag den 28. december 2012, 13:03

jeg er pensjonist 71 aar bor i thailand der for faar jeg den mindste pension 5700 kr om maaneden og ingen ekstra det maa min kone og jeg leve for saa det er er himelraabende at lase hvor megt der bliver givet i dk. sa efter et langt liv paa arbejdsmarket at matte vende hvereneste kr.

det rivende galt

Skrevet af bent andersen, Fredag den 28. december 2012, 13:02

jeg er pensjonist 71 aar bor i thailand der for faar jeg den mindste pension 5700 kr om maaneden og ingen ekstra det maa min kone og jeg leve for saa det er er himelraabende at lase hvor megt der bliver givet i dk. sa efter et langt liv paa arbejdsmarket at matte vende hvereneste kr.

kontant hjælp

Skrevet af B.P., Fredag den 28. december 2012, 12:51

Hvis nogen synes det er for lille et beløb skal de ikke ønske at blive pensionisterer, efter et helt arbejdsliv på fuld tid fra 16 år til 63år, jeg ville være ovenud tilfreds med summen som kontanthjælp modtagere får men så heldig er jeg / vi ikke prøv at få det til at løbe rundt med under det halve. det er umoralsk ikke at yde noget inden man modtager ydelser. Men det kan slet ikke betale sig at arbejde i vore dage,hvis hele befolkningen havde samme lallede indstilling bare nyde uden at yde hvor skulle pengene så komme fra 'kære' politikere og det samme gælder jeres lønninger og pensioner,er I så mange penge værd?????

Latterlige dig

Skrevet af Bastian, Fredag den 28. december 2012, 13:45

Du er da vist selv enlig mor hva, og du får sikkert ordnet negle hos veninden Tania. Tænk at hun ikke engang har hjerne nok til at fjerne spor efter sort arbejde på Face. Selvfølgelig tjekker vi danskere tingene, det er folk som Tania, vi betaler for i dyre domme - og sikkert også fold som dig. Forhåbentligt sker der snart noget

Latterlige danskere!!!

Skrevet af JUGDE, Fredag den 28. december 2012, 12:46

Hvor er i dygtige alle sammen, kunne i virkelig finde ud af at gå ind på hendes facebook og se hun er go til negle,,,wow fatter ikke hun udstiller sig selv med de tåber de bor her i landet. I er en flok sølle mennesker og er glad for jeg ikke kender nogen af jer personligt. FØJ!!!

hmmm

Skrevet af lasse, Fredag den 28. december 2012, 13:37

er fandme også glad for at jeg ikke kender dig. Der er vist ingen tvivl om, at du også gerne lever på nas af alle os der gider at lave noget. Synes du virkeligt ikke det er en hån mod alle hårdt arbejdende familier i DK, at nogle personer kan leve med så høj en indtægt, for ikke at lave en skid, mens alle andre kæmper med at få tingene til at hænge sammen. Jeg har også været uden arbejde, og jeg gik fandme ud på et plejehjem og skurede lokummer!!

El Rocco

Skrevet af Rocco, Fredag den 28. december 2012, 12:49

Ja, lad os smide hende ud i landet... Passende kan vi måske kaste hende ud med en bombe i afganistan eller lign :)

Enlige.

Skrevet af Ole M., Fredag den 28. december 2012, 12:42

Man kan godt se på de udtalelser at der er rigtig mange (ENLIGE) mødre herinde,hvorfor mon?

hvad havde Joakim da han var aktiv sportsmand

Skrevet af Lars Jensen, Fredag den 28. december 2012, 12:39

det er trættende at høre Joakim : Hvordan fik han sine indtægter under hans udøvelse af hans sports, var han på kontanthjælp og med tilskud fra team Danmark, og har han husket at kontanthjælp er mod tilbagebetaling?????

Eks-ryger

Skrevet af Kim, Fredag den 28. december 2012, 12:56

Det er nok fra den periode at han lærte at blive asocial.

El Rocco

Skrevet af Rocco, Fredag den 28. december 2012, 12:39

Send dem ud på gaden... Kan sku da ikke være rigtigt at sådan en xxxxx kan få så meget. Til dem der syntes hun har det hårdt: Hun har selv sat sig i den situation!!!

Jeg kaster sgu snart julemaden op over at læse sådan noget her.

Skrevet af Henrik, Fredag den 28. december 2012, 12:25

Og jeg lapper det hele i mig og sidder og er møg bitter over at tingene er sådan.. Danmark er det eneste land i verden hvor det kan betale sig ikke at arbejde, og hvor en enkelt lov hersker og styre alt... ...Janteloven......Janteloven......Janteloven......Janteloven... og atter Janteloven

Den rige må IKKE tjene flere penge ( for så tuder de fattige ), og når den rige ikke kan tjene penge kan hun/han ikke starte arbejdspladser op. så dem der står uden arbejde, fortsat står uden arbejde.. det koster penge at tjene penge.. det må siges at være fakta..

Men den arbejdsløse enlige mor nyder godt af de riges bord, kommer ud og rejser og har tåd til tre mobil tlf ect ect (og den rige som stadig ikke har råd til at starte virksomheder op, pga sindsygt skattetryk styret af hykleriske jantelovs tilhægere, som bliver foraget over nogen er dygtigere til at sætte ting igang end andre.. )

Også er der pøblen.. de ca 60 % med middel indkomst som skal rives hårdt rundt i flex lån, bolig lån, begrænsninger på pension indbetalinger, fradrag her og der som mindske, og afgifter hist og pist i et væk...

Ja man bliver sgu stolt af at være dansker, eller skulle jeg skrive TRÆT af at være dansk... :)

Godt nytår til jer alle :)

Så meld hende

Skrevet af Anna, Fredag den 28. december 2012, 12:13

Det er oplyst at TN via Facebook kan spores til sort arbejde, ved siden af kontanthjælp og at hun rejser på ferie hvert år skønt hun er på kontanthjælp. Sort arbejde er ulovligt, ditto er det at tage på ferie mens man modtager kontantlhjælp, ergo er der tale om bedrag og socialt bedrageri.
Så kære SKAT, kig lige med her.

Derfor får hun aldrig et arbejde

Skrevet af Flemming Hansen, Fredag den 28. december 2012, 11:57

En total overførselsindkomst på 23.000,- betyder at samme person skal finde et arbejde der giver en bruttoindtægt på Ca. 40.000,- for at have tilsvarende rådighedsbeløb.
Det kan reelt ikke betale sig for denne kvinde at arbejde. Selv hvis man skærer lige over og det offentlige fylder hendes lommer op fra lønnen ved et evt. arbejde. Så ville hun få det samme uanset om hun arbejdede 37 timer om ugen eller ej.

Vi står med et stor problem der ikke er lige til at løse, som samfund bliver vi nødt til at tage børnene i betragtning og sørge for at de har gode reelle chancer i deres fremtidige liv.
Den store problematik er her om hvad der er mest negativ social arv 1. at børnene vokser op i et fattigt hjem eller 2. at børnene vokser op med at se at deres mor aldrig har arbejdet.

Derudover er der så en anden problemstilling i henhold til retsfølelsen hos den resterende befolkning.

Jeg har selv et velbetalt arbejde, ingen børn fordi jeg logisk set har valgt at jeg ikke skal have børn før der er en solid økonomi til at understøtte dette. Det viser sig at de forhold behøver jeg slet ikke at tage i betragtning fordi fællesskabet bliver tvunget til at betale for mine beslutninger.

Alt i alt belønner systemet de uansvarlige og de ansvarlige kommer til at betale regningen.

Sort arbejde?

Skrevet af Sort arbejde, Fredag den 28. december 2012, 11:52

gad vide om de 23.000 er inclusive det hun tjener ved at ordne negle.

Og gad vide om hun betaler skat, moms osv af hendes bibeskæftigelse? På facebook annoncerer hun åbent med at hun laver kunstige negle.

Ulækker og Forfejlet Debat.

Skrevet af Jens Peter Hansen, Fredag den 28. december 2012, 11:48

Det er LA spin fra BTs side, når I gør så meget ud af, at Tania er på kontanthjælp ..

Det er jo ikke de 10k brutto for enlige. Eller de 13,7k brutto for forsørgere, som er det store beløb i denne sammenhæng.

Så jeres spørgsmål og debat omkring kontanthjælpens størrelse er jo totalt forfejlet.

I skriver om et 'forsørgerbeløb' (23k om måneden efter skat) og spørger om kontanthjælpen er for høj (10k, 13,7k brutto om måneden).

Selv BT kan vel se, at det er spin og manipulation.

Problem ligger jo klart ikke i kontanthjælpens størrelse, men i de tonsvise af ydelser og betalinger, en enlig rugende mor, kan få. Jo flere børn, des bedre. 'De Unge Mødre' har ikke været sendt forgæves.

Ikke for høj

Skrevet af LBay, Fredag den 28. december 2012, 11:40

13 700 før skat er ikke meget. Kontanthjælpen er ikke for høj.

Se på pigens situation: Hvor mange arbejdsgivere tror i, der tør ansætte en mor til 4 børn på 3, 6, 9 og 12 år?
Vi har krise i DK og så længe politikerne udelukkende forsøger at øge arbejdsstyrken og samtidig skære ned på de offentlige ydelser, så bliver der ikke skabt flere jobs - og med den usikkerhed pigen her har - i form af 4 børn, så er hun ikke nogen guldgrube for nogen arbejdsgiver - uanset hvilke kompetencer hun har.

Arbejdsgiverne vil have billig arbejdskraft, som samtidig er kompetente og stabile.

Ansvar

Skrevet af Flemming Hansen, Fredag den 28. december 2012, 12:08

Pigen har stillet sig selv i denne situation, hvor et eksternt arbejde ikke kan betale sig.
Samfundet har stillet hende i en situation hvor hun har et rigtigt godt velbetalt arbejde med at passe hendes egne børn, til en fuldstændigt vanvittigt pris.

Hun vil aldrig kunne blive presset til noget som helst fordi hun holder børnene som gidsler.

Hun er bestemt ikke den eneste kvinde i dette land der lever på denne måde og det eneste det betyder er et indhug i vores andres løn, der gør at vi skal vente længere tid med at være parate til at få børn.

Du er vist selv på kontanthjælp

Skrevet af Niels, Fredag den 28. december 2012, 14:00

Du er da vist selv på kontanthjælp hva? Det kan man tydeligt læse ud fra din søsterlige tone. Børn skal have sko og tøj, ja det skal de og det er derfor den gennemsnitlige og arbejdende danskert tænker sig om to gange før denne får børn. Men for Tanias vedkommende er det bare at bruge børnene som gidsler til at få flere penge. Vi er mange derude, der arbejder for pengene og vores børn arver deres søskendes sko, så venligst lad vær at fornærme dem som yder en indsats for samfundet og bidrager med at arbejde selvom det tilsyneladende er latterligt, når man kan se hvor meget Tania får ud af at gå hjemme og lave ingenting ud over sin sorte negle business som Skat forhåbentlig knalder hende for efter denne debat

Kontanthjælp

Skrevet af Lone, Fredag den 28. december 2012, 11:36

Nu er det for ufattelig mange mennesker svært at forstå at når en dansk kvinde får kontanthjælp, så skal hun bare ha' en på lampen. Tænker i overhovedet slet ikke på at der skal købes sko temmeligt hyppigt i den alder, og vi ved jo alle at det ikke er sundt for børns fødder at "arve" efter søskende ell andre. Der kan i dette tilfældet også være brug for bleer til 1 ell flere af børnene (især efter en skilsmisse). Så harmes jeg over Joachim B ikke mener at de skal på ferie, hvad er det dog for noget forbandet sludder, det er da netop det som er en ekstra "pust" i hverdagen, så børnene også kan tale med de andre børn frem for, med fare for igen at være uden for fællesskabet, så hygge med de andre børn og dele oplevelser. Mon Joachim B har ramt sig selv i hovedet med en kugle!!!!!! Så Tanja, ret du bare ryggen og fortsæt med at spare til alt alt, det må vi jo næsten alle gøre.. Jeg ønsker dig og dine børn et forrygende godt og lykkebringende nytår.. Samtidig håber jeg det vil lysne for jer i det nye år, ellers prøv at tage kontakt med foreningen for enlige som Lis Møller i sin tid :)

Tåbelighed

Skrevet af Julius, Fredag den 28. december 2012, 11:28

Danskere MÅ være det mest tåbelige folkefærd i verden! Det er den eneste forklaring...

Sjovt at dette kan sætte "gryden i kog"

Skrevet af Finn, Fredag den 28. december 2012, 11:27

Om ikke så lang tid vil mange enlige forsørger være i samme situation, når de falder for 2 års grænsen for understøttelse, og være tvunget til kontanthjælp, og måske gå ned fra en indkomst på omkring 25.000 kr om måned, så bliver det spændene om BT og andre syntes at kontanthjælpen er for høj.

13.700 kroner om måneden før skat er kontanthjælpen til en enlig med 4 børn. Boligydelse, friplads i institutioner og børnepenge er irelevant, da de ydelser også tilsiges andre grupper, feks. enlige lavlønnede i arbejde, eller arbejdsløse på understøttelse.

Jenny

Skrevet af Charlotte, Fredag den 28. december 2012, 11:24

Nej, Jenny, hvis der boede en mand i hustanden, ville hun ikke kunne få alle de tilskud, hun nu engang kan få til dato.
Sådan er vores system da trods alt sammensat

Morten

Skrevet af morten, Fredag den 28. december 2012, 11:20

hvis der skal pilles ved kontanthjælpen, skal vi så også være efter dem som er jobløse på dagpenge og at deres sats er for høj??

Niveau

Skrevet af skaffedyret, Fredag den 28. december 2012, 11:00

Jeg skal betale over 200.000 i direkte skat i 2013. Hertil kommer alle afgifter og indirekte skatter, moms, grønne afgifter, el, vand - alt er fyldt med skat. For min familie betyder det at vi skal betale mellem 600 og 700.000 til hvad??

Send hende ud og arbejde - hvormange forskellige fædre har de børn - og hvorfor betaler de ikke?

Jeg er simpelthen chokeret og rasende....

Skrevet af O.Andersen, Fredag den 28. december 2012, 10:47

Tænk at vi har fået et samfund hvor jeg skal læse at en "enlig mor" ikke kan få kr. 20.000,00 EFTER SKAT OG FASTE UDGIFTER til at slå til.
"Hun er nødt til at lægge et billigt madbudget i starten af måneden for ikke at sulte sidst på måneden"

4 Børn tyder da ihvertfald på at hun ikke har været så "enlig" endda, med "de forskellige fædre" til hendes børn.
Det er vist ikke kun hendes liv hun har svært ved at styre, der er også hendes underliv!

Hun har søgt "over 500 kontorjob uden held". De ansøgninger kunne jeg godt li at se!!

Vi almindelige arbejdende mennesker er simpelt hen til grin og bliver pisset på så vandet driver af os.
Min kone og jeg er- og har været selvstændige med et lille firma og vi har levet for 6500,00 om måneden (efter de faste)de sidste mange år og der er både råd til en lille rejse og gaver til børnene hvert år.

Det kan godt være at hendes mor var en sød frigjort kvinde der som "alternativt blomsterbarn på festivallerne" ikke kostede samfundet så meget, bare de fik noget "tjald" men deres uopdragne afkom har sandelig taget revance og taget for sig af den "gratis" forsørgelse som alle vi hårdarbejdende bliver afkrævet af socilalister og halvkommunister.

Hvor er jeg træt af den dovenskab, slendrian, egoisme, ansvarsforflygtigelse. krævementalitet, forkælelse man nu ser i Danmark.

Der er for mange mennesker nu som burde få et så kæmpe los i røven og få fingeren ud.. men det sker ikke, for de er beskyttet af fagforeninger og socialisterne, for det er jo derfra de får deres fradragsberettigede fagforeningskontingenter og stemmer.