En reklame for energidrikproducenten Red Bull optages i dag i København. Det sker uden betaling. Er det i orden? Per Arnoldi mener nej, men kulturborgmester Pia Allerslev mener ja

I dag er København kulisse, når den østrigsk producerede energidrik Red Bull indspiller en reklamefilm. Det skal foregå ved, at der sendes en Formel 1-racer gennem kvarteret Frederiksstaden i Indre by. Det har vakt modsigelse, at et privat firma uden betaling kan bruge byen til kommercielle aktiviteter.

Kunstneren Per Arnoldi, der bor i det indre København, har udtalt:

- Er det noget, som vi beboere er tjent med? Og er det sådan, vi vil fremstille København? Det kan godt være, at det er god reklame for Red Bull, men er det god reklame for København?, spørger han i DR P4.

Forelagt den udtalelse siger kulturborgmester Pia Allerslev (V):

- Det er vigtigt at sende et signal til alle om, at København kan rumme alt. Opera, cykelløb og altså også reklamefilm. Det er den type åben by, som vi ønsker og Per Arnoldi vil nok synes, at byen var trist, hvis vi ikke havde den mangfoldighed.

Men er der ikke forskel på cykelløb og opera og så private kommercielle interesser som Red Bull repræsenterer?

- Reklamefilm er en vigtig del af brandingen, som vi ønsker. Hvis folk pludselig ser smukke billeder af København i en reklamefilm, har det utrolig stor virkning, så det afskrækker mig ikke. Vi oplevede det under VM i cykelløb i København, hvordan millioner af mennesker uden for Danmark pludselig så byen i smukke billeder og en reklamefilm vil have samme virkning.

B.dk har forsøgt at kontakte teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF), der har ansvaret for at give tilladelser til den slags optagelser, men det har ikke været muligt.

Kommunens indsats resulterede sidste år i 476 tilladelser til produktionsselskaber.

Hvad mener du? Deltag i debatten.