Mads Tofte har netop hentet sine to døtre Louise (th) og Sofie på Risskov Skole.  Foto: Mikkel Berg
Mads Tofte har netop hentet sine to døtre Louise (th) og Sofie på Risskov Skole. Foto: Mikkel Berg Foto: Mikkel Berg Pedersen

Danske folkeskoleelever synes, at skoledagene er blevet for lange, efter skolereformen trådte i kraft i 2014.

Sådan lyder konklusionen i en analyse lavet af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling offentliggjorde i går.

I foråret 2015 blev 16.500 elever på de danske folkeskoler spurgt om deres holdning til skoledagens længde. 76,1 pct. svarede, at de synes, at skoledagene er lidt for lange eller alt for lange.

Folkeskolereformen giver flere børn stress

SFs undervisningsordfører Jacob Mark finder det bekymrende, at tre ud af fire elever svarer, at skoledagene er for lange. Derfor skal der handles på det med det samme, mener han.

»Vi vil kræve en lynændring af loven. Besvarelserne - især fra de store elever - viser, at skoledagen mange steder er for lang, og at det måske påvirker eleverne på en negativ måde,« siger Jacob Mark til Ritzau.

Første undersøgelse

Da skolereformen trådte i kraft i 2014, betød det længere dage til elever på alle klassetrin, og undersøgelsen blandt eleverne er den første, der er lavet, siden de lange skoledage blev en realitet.

Happy little boy holding a  cucumber. Concept of healthy food.

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har hidtil holdt tallene tilbage, men i går blev de så offentliggjort efter politisk pres.

De Konservatives undervisningsordfører Mai Mercado kritiserer undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) og ministeriet for at have tilbageholdt tallene.

»Det er skidt, at ministeriet og ministeren har forsøgt at gemme disse tal, og at de først lægger dem frem efter kritik,« siger Mai Mercado til Ritzau og fortsætter:

»Det får mig til at tænke, om der er flere undersøgelser, der ligger og ikke er fremlagt, og om man konstruerer de undersøgelser på en måde, så man ikke får noget frem, man ikke ønsker.«

Ellen Trane Nørby siger til Ritzau, at hun ikke er overrasket over undersøgelsen.

Hun mener, at kommunerne skal forvalte skolereformen bedre.

19INDLisbjergskole-Aarhus-C.jpg

»Der er en stor opgave i, at det indhold, som er i skoledagen, er varieret, fordi det også spiller en rolle i forhold til, hvor lang en skoledag føles,« siger ministeren til Ritzau.

Jan Jonasson sammen med datteren Dicte.
Jan Jonasson sammen med datteren Dicte. Foto: Mikkel Berg Pedersen

»Nogle gange er det nogle rigtig lange dage, og så er jeg træt. Nogle gange er det også rigtig godt. Jeg får fri klokken halv tre eller klokken tyve minutter i to,« siger seksårige Dicte Jonasson, som går i O. klasse på Risskov Skole ved Aarhus.

Denne torsdag eftermiddag bliver hun hentet af sin far Jan Jonasson. Hun skulle egentlig have været til ballet, men er træt og har fået lov til at komme direkte hjem og slappe af.

»Jeg kan godt mærke, at der er nogle dage, hvor hun er rigtig træt. Efter klokken 18 er der ikke meget energi tilbage, så jeg synes generelt, dagene er for lange for hende.«

Irene Thuesen Dissing sammen med sin mor Henriette.
Irene Thuesen Dissing sammen med sin mor Henriette. Foto: Mikkel Berg Pedersen

»Jeg har fri klokken halv tre to dage om ugen, og tre dage om ugen har jeg fri klokken tyve minutter i to. Det er fint nok, jeg synes ikke, jeg bliver træt eller noget,« siger syvårige Irene Thuesen Dissing, der også har overskud til at gå til dans i sin fritid.

ewrf

»Jeg synes, det er fint nok. Normalt har jeg fri klokken halv tre, men nogle gange får jeg tidligere fri. Jeg synes ikke, jeg er i skole for lang tid,« siger otteårige Louise Tofte, som går i 2. klasse på Risskov Skole.

Lillesøster Sofie Tofte på syv år, som går i 1. klasse på samme skole, kan dog godt synes, at det er lidt hårdt at være i skole til klokken 14.30 nogle dage.

»Det er lidt lang tid, synes jeg, men vi har mange pauser,« fortæller hun.

De blev i går hentet af deres far Mads Tofte.

»Jeg kan godt mærke på dem, at de nogle gange er lidt trætte. Men det er mit indtryk, at skolen er god til at skabe en balance mellem undervisning og leg på de mindre klassetrin, så de ikke bliver alt for trætte. Men det er da nogle lange dage i deres alder,« siger han.

 

 

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook