Danmark er rød, hvid og Facebook-blå. Halvdelen af danskerne har fået sig en Facebook-identitet, og resten bliver snart tvunget til det.

En undersøgelse af IT- og Telestyrelsen viser, at 51 procent af danskerne i alderen 16 til 74 år har en profil på Facebook. Medregnes alle aldersgrupper, er der i alt 2.537.240 Facebook-danskere.

- Flere har accepteret, at vi på jordens overflade har en identitet, og det har vi også på internettet. Vi bliver nødt til at være der. Kommunikation og socialt adfærd fylder forsat mere på internettet, siger eksperten i sociale medier, Thomas Bigum.

Facebook spreder sig ikke kun blandt verdens befolkning. Også internettets andre netsider er begyndt at blive opslugt af den blå gigant.

Blå knapper overalt


- Facebook har spredt sig til mange andre netsider. Der kommer blå knapper frem overalt på nettet. Man kan dele en artikel og kommentere en artikel via Facebook direkte på siderne, siger Thomas Bigum.

Hvis man i fremtiden vil blive medlem af en netside, er det sandsynligt, at du skal logge ind med din Facebook-profil. Den bliver altså på en måde internettets cpr-nummer.

- Det bliver sikkert sådan, at lige meget hvad du laver, så skal du logge ind med din online-identitet. Det kan være via Facebook, eller et andet socialt medie. Hvis du vil købe en vare i en onlineshop, så logger du ind på siden med din internet-identitet i stedet for at oprette en ny profil, siger Thomas Bigum.

Han forventer, at 95 procent af danskerne har en online-identitet om tre år.