Efter nattens spareforhandlinger kan SAS' passagerer forvente, at selskabet mere og mere kommer til at ligne et lavprisselskab, som man kender det fra Ryanair eller easyJet

Det forklarer Kenneth Karskov, der er kommentator i dansk og international luftfart og stifter af hjemmesiden flybranchen.dk

- Vi kommer forhåbentligt til at se et SAS, som bliver mere konkurrencedygtig med priserne på billetter, fordi der i dag er så uendeligt lidt forskel i pris, i forhold til om man vælger det ene frem for det andet selskab. Det vil vi se, da SAS skal ind og hapse en større bid af markedet. Jeg tror også, at SAS vil begynde at tage flere penge for de ekstra services, man i flybranchen taler så meget om. Det kan f.eks. være, at man skal betale ekstra for internet ombord på flyet, siger han og fortæller, at Ryanair tjener de fleste af deres penge på de ekstra services.

Men ifølge Kenneth Karskov kommer det ikke til at betyde noget for antallet af flyvninger i SAS-koncernen lige foreløbig.

- Nej, det tror jeg ikke. SAS er en kompliceret virksomhed på det plan. En flyvning fra København til Stockholm har ikke kun passagerer med, der skal til Stockholm, men også til Polen, Tyskland, USA og Kina. Så hvis man begynder at skære meget i rutenetværket, forsvinder grundlaget for forretningen, siger han.

Alligevel kan nedskæringer på det internationale rutenetværk blive en realitet, hvis man kigger 5-10 år ud i fremtiden, og SAS skal have et vågent øje for ruter, der ikke giver nogen indtægter.

- SAS står over for nogle gigantiske udfordringer. Deres netværk til langdistanceflyvninger til Nordamerika og Asien er presset, for det er nogle gamle, dyre maskiner, de har. De har så relativt få langdistanceflyvninger, at det bliver dyrt at opretholde. Jeg tror, at vi i fremtiden vil komme til at se et SAS, der bliver mere regional, og at det mere og mere kommer til at handle om flyvninger i Europa og ikke så meget om andre flyvninger. Det vil blive et SAS, der vil blive mindre og mindre og yderligere svækket, siger Kenneth Karskov.

SAS nåede i nat til enighed om en spareplan med de af deres personalegrupper i Danmark, Sverige og Norge. De mangler dog stadig at blive enige med det danske kabinepersonale. Den foreløbige spareplan betyder bl.a., at piloterne skal gå en månedsløn ned i løn om året.