Fredag eftermiddag stod 20.000 danske mobilkunder pludselig uden dækning, da mobilselskabet Tjeep trak stikket og øjeblikkelig erklærede sig konkurs.

Selskabet åbnede op for salg af abonnementer den 1. marts 2016, og siden da har det ifølge teleanalytiker hos teleprisguide.dk Nicolas Fredriksen kun været et spørgsmål om tid, før Tjeep måtte dreje nøglen om.

»Alt er fra starten gået galt. De har tilbudt utrolig lave priser i forhold til, hvor stor en volumen i indtjeningen der skal til for at drive et velfungerende selskab. Derudover har deres omgang med persondata været meget lemfældig, ligesom deres påstand om at være ’Danmarks Billigste’, strider i mod markedsføringsloven,« siger Nicolas Fredriksen til BT.

Som han ser det, har folkene bag Tjeep kun har haft et mål for øje, nemlig at tjene hurtige penge for efterfølgende at trække sig tilbage. Derfor kalder han foretagendet for ’svindel og humbug’.

»Det lugter langt væk af guldgravere, der har forsøgt at gøre tidligere investorer kunsten efter med at lokke en stor kundegruppe til, for derefter at trække sig ud af markedet med en gevinst i 100 millioner kroners-klassen. Det lykkedes så ikke for dem,« siger Nicolas Frederiksen og påpeger, at selskabet ved hjælp af en aggressiv strategi har fået gratis omtale og markedsføring, hvilket hurtigt resulterede i mange kunder.

En del af Tjeeps indtægter kom fra reklamer. Således kunne virksomheder købe sig til reklametid, som blev afspillet, fra kunderne ringede op, til røret blev taget i den anden ende. Den model har krævet, at kunderne skulle opgive deres persondata, og den betingelse mener Nicolas Fredriksen ikke, at Tjeep har gjort kunderne opmærksom på i tilstrækkelig grad. Han mener, at Tjeep bevidst har vildledt kunderne og gjort det svært at gennemskue, hvad de skrev under på.

”Jeg har selv meldt dem til Forbrugerombudsmanden, som gav medhold i, at der var en del problematiske forhold i deres koncept,” siger Nicolas Frederiksen, der derudover pointerer, at Tjeep har haft en del tekniske problemer, blandt andet at kunne tilbyde en ordentlig 4G-forbindelse.

Som han ser det, er markedet for mobiludbydere i Danmark mættet. Det vil dog ikke forhindre nye lavprisselskaber i at prøve lykken, men de får svære betingelser, da prisniveauet har ramt et niveau, hvor det økonomisk ikke kan lade sig gøre at tilbyde billigere abonnementer, end dem der eksisterer i dag.

BT arbjeder på at få en kommentar fra Tjeeps administrerende direktør, Kim Damkær Hansen.