IT-ekspert Shehzad Ahmad mener, at Mobilepay skal gøre brug af NemID for at forbedre sikkerheden. Det samme mener politiet, men Danske Bank tøver på grund af manglende brugervenlighed.

Efter det er kommet frem, at politiet har kendskab til »en håndfuld sager«, hvor kriminelle misbruger kreditkortoplysninger til at lænse Mobilepay-konti, bør Danske Bank kraftigt overveje, om man ikke bør tilknytte et ekstra sikkerhedslag a la NemID til den populære betalingsapp.

Det siger Shehzad Ahmad, der er chef hos DKCERT, som overvåger netsikkerheden i Danmark, til DR Nyheder.

»Danske Bank bør overveje at tilknytte et NemID, som godt nok vil betyde, at brugervenligheden ikke vil være den samme, som den er i dag. Til gengæld kommer der et højere lag af sikkerhed, som kan forhindre kriminelle i at misbruge Mobilepay,« siger it-eksperten til DR og understreger, at han ikke er i tvivl om, at denne type af svindel er noget, man vil se mere af i fremtiden, hvis det fortsat kan lade sig gøre at bruge stjålne kreditkortoplysninger i Mobilepay, som man kan i dag.

Politikommissær Martin Kofoed fra Rigspolitiets Cyber Crime Center mener også, at Mobilepay bør pakkes ind i en verificering med NemID, så det bliver vanskeligere for gerningsmændene at misbruge Mobilepay-konti.

Hos Danske Bank, der står bag appen, siger man til DR, at på grund af hensyn til brugervenligheden har man valgt ikke at benytte NemID til Mobilepay, men direktøren for forretningsudvikling, Jesper Nielsen, påpeger, at man samarbejder med Nets om at lave en mere brugervenlig udgave af NemID.

Brugere kan ifølge Danske Bank fortsat trygt kan bruge Mobilepay, og skulle ens konto blive misbrugt, vil banken dække tabet.