Produktivitetskommissionens formand mener, at staten bør sætte gang i forsøg med kørselsafgift. Politikerne er positive, men Danmark skal ikke være foregangsland.

Danskerne kan godt indstille sig på, at det kommer til at koste at køre på de danske veje. Trængselsproblemerne på de danske veje bliver i fremtiden så store, at det ikke kan klares udelukkende med traditionelle infrastrukturinvesteringer, lyder budskabet fra Produktivitetskommissionen ifølge Børsen.

»Den mest attraktive løsning på disse problemer er jo roadpricing, fordi det er en løsning, hvor man mere detaljeret kan målrette, hvor meget den enkelte trafikant belaster de andre trafikanter,« siger kommissionens formand Peter Birch Sørensen, der dermed bakker fuldt ud op om anbefalingerne fra regeringens Trængselskommission, der i september sidste år konkluderede, at kørselsafgifter er det mest effektive redskab til at bekæmpe trængsel.

I København alene spildes i dag 9,3 millioner timer årligt på grund af trængsel, og problemerne vil være fordoblet i 2025, viser Trængselskommissionens fremskrivninger.

»Der er udsigt til, at trængselsproblemerne bliver rigtig meget større. Der er simpelthen ikke realistisk, at man kan investere sig ud af trængselsproblemerne. For os at se vil det give et betydeligt produktivitetstab, hvis man ikke gør noget ved dette her,« siger Peter Birch Sørensen.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) er ikke afvisende over for kørselsafgift.

»I princippet er roadpricing jo en god ide, og noget vi kommer til at arbejde med på sigt - ikke mindst når teknologien er endelig på plads. Nu afventer vi resultaterne af forsøg i andre europæiske lande. Så må vi lære af den viden, der kommer på baggrund af det, og så tage stilling til, om vi skal indføre roadpricing i Danmark,« siger hun til Børsen.