Overvågning af lange eksamener, eksempel over 24 timer, vil være ret indgribende, mener IT-Politisk Forening.

København. Overvågning af gymnasieelever med programmet Exam Monitor under elevernes eksamen kan blive "ret indgribende", hvis det udføres konsekvent ved alle eksamener. Det mener IT-Politisk Forening.

- Hvis det kun er en gang imellem og kun i få timer, er det måske okay, siger formand Jesper Lund til Ritzau.

- Men der er også eksamener, der varer 24 timer, hvor eleverne laver alt mulig andet end at besvare eksamensspørgsmål. Den aktivitet bliver også overvåget. Det er ret indgribende i de studerendes privatliv, siger han.

Ifølge Berlingske har en rapport kortlagt de tekniske muligheder for at begrænse eksamenssnyd. Rapporten er udarbejdet af konsulenthuset Devoteam for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) går nu til forligskredsen med rapportens anbefalinger. Hun opfordrer på forhånd til at droppe "berøringsangsten" over for overvågning af eleverne.

Ministeren siger til Berlingske, at hun er "åben for at kigge på hele perspektivet om overvågning".

Exam Monitor er et program, der overvåger netforbindelser på computeren. Et par gange i minuttet tager programmet et billede af, hvad der foregår på computerskærmen, samt hvilke programmer der er åbne.

De oplysninger kontrolleres for at undersøge, om eleverne foretager sig noget, de ikke må.

Den fremgangsmåde kan være problematisk, mener IT-Politisk Forening, der er en interesseorganisation, som arbejder for brugernes rettigheder og frihed inden for it-politik.

- Eleverne giver adgang til en fuldstændig overvågning af, hvad de laver på de computere. Hvilke programmer der kører og deres adgang til internettet generelt, siger formand Jesper Lund.

- Det kan være svært for eleverne at overskue, hvad der registreres, siger han.

Han peger desuden på, at overvågningen skaber en mængde oplysninger, der kan blive sårbare for hackerangreb. Han mener, at andre tiltag vil være mere effektive i kampen mod snyd.

- Enten skal man sikre, at eleverne bruger computere stillet til rådighed af gymnasierne. Ellers må man lave eksamensformer, hvor der tages hensyn til, at de laves på computere, hvor der er adgang til internettet, siger han.

/ritzau/