Efterkommere pjækker mest fra skole

Undervisningsminister Christine Antorini indskærper, at fravær er forældrenes ansvar, og at man vil prioritere skole-hjem-samarbejdet højere.

Indvandrere og efterkommere har et alt for højt fravær i folkeskolen.

Det er det såkaldte ulovlige fravær, der stikker i øjnene, når det gælder indvandrere og efterkommere. De tegner sig for henholdsvis 1,8 og 1,9 procent ulovligt fravær, mens etnisk danske børn og unge tegner sig for 0,6 procent ulovligt fravær, viser en opgørelse fra UNI-C Statistik & Analyse. Det ulovlige fravær dækker over fravær, der ikke skyldes sygdom eller planlagt fravær. Der er altså tale om fravær, der ikke har anden årsag end »pjækkeri«.

Næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, siger til Berlingske Nyhedsbureau, at det høje fravær er et problem, ikke bare for den enkelte, men også for klassen som helhed, fordi det gør det sværere at sikre, at alle er på niveau.

- Løsningen er opfølgning, opfølgning og opfølgning. Hver gang der er ulovligt fravær, skal vi have fat på den enkelte elev og forældrene. Men det kniber desværre med ressourcerne til at foretage den nødvendige opfølgning, siger Dorte Lange.

Hos Søndervangskolen i Viby J. er skoleleder Rani Hørlyck enig i, at det handler om opfølgning. Her har man prioriteret en målrettet indsats mod det ulovlige fravær, og det har givet pote.

- Vi har reduceret fraværet med næsten en fjerdedel, og det skyldes i høj grad en tættere kommunikation med forældrene. Vi har bevidstgjort forældrene om deres ansvar, siger Rani Hørlyck.

Skolen søgte i 2009 en pose penge til en ansættelse af en skole-hjem-vejleder. Og da projektperioden udløb, valgte man at fastansætte personen til at holde tæt forbindelse mellem skolen og forældrene til elever med højt fravær.

- Det handler rigtig meget om at få etableret et godt samarbejde med forældrene. Mange forældre er overrasket, når de hører, hvor stort fraværet er hos børnene, siger Rani Hørlyck og understreger, at højt fravær kan gøre det svært for den unge senere hen at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) siger, at hun er opmærksom på problemet.

- Det er forældrenes ansvar at sikre, at deres børn passer skolen. Når en elev har meget fravær i skolen, falder elevens udbytte af undervisningen. Derfor får elever med fravær sværere ved at følge med – og det bliver en ond spiral, for så er der en tendens til, at de bliver endnu mere væk fra skolen. Vi vil prioritere skole-hjem-samarbejdet endnu højere, da forældreopbakning til skolen er helt nødvendig for elevernes fremmøde, siger Christine Antorini til Berlingske Nyhedsbureau.

- Vi har allerede sat gang i flere initiativer, som skal styrke skolernes muligheder for at give de tosprogede elever et bedre undervisningstilbud – blandt andet et udviklingsprogram for styrkelse af tosprogede elevers faglighed og øget forældreinddragelse, ligesom regeringen har forlænget og udvidet Tosprogs-Taskforcen, som hjælper og rådgiver skoler og kommuner, siger hun.