Efter Vejlegården: 3F sadler om

De mennesker, der bliver berørt. Dem af kød og blod. De skal bringes mere i spil og være med til at sætte ord på hvorfor, når en arbejdskonflikt udvikler sig, som den eksempelvis gjorde i Vejle i sommer.

Sådan lyder det fra formand for fagforeningen 3F, Poul Erik Skov Christensen, inden arbejdskonflikten mellem Vejlegården og 3F skal afgøres ved Arbejdsretten i København 29. november.

Det skriver Ugebrevet A4 i et stort interview med 3F-formanden, der meddeler, at 3F er træt af at være i defensiven og blandt andet vil blive bedre til at få lønmodtageren, som det hele handler om, til at stå frem, når 3F konflikter på landets arbejdspladser.

- Vi bliver nødt til at tage afsæt i, at befolkningens viden om, hvordan arbejdsmarkedet hænger sammen, er mere begrænset, end den tidligere har været. Den her sag er en kanonstor lektion i, at folks viden om arbejdsmarkedet er meget lav. Og deres refleksion over, hvad det i givet fald kan betyde for dem selv, er ikke så stærk, siger Poul Erik Skov Christensen til Ugebrevet A4.

Fagforeningen vil blandt andet med en ny mediestrategi og flere fakta om branchen og argumenter om overenskomstdækningen give danskerne et bedre indblik i baggrunden for arbejdskonflikter.

- Men også nogle mennesker, der tør stå frem, nogle af kød og blod. Ikke en formand eller gruppeformand, som fortæller, hvad 3F mener på vegne af vores medlemmer, men kokken, tjeneren, jord- og betonarbejderen, der siger: Jeg vil fandme ikke acceptere, at jeg skal arbejde flere timer om ugen til en lavere pris, siger 3F-formanden, der overfor Ugebrevet A4 vedkender sig, at det kræver, at fagforeningen er bedre forberedt til at håndtere en lignende sag i fremtiden og udvælge de faglige konflikter med større omhu.

Sagen mellem Restaurant Vejlegården og 3F begyndte tilbage i december 2011, hvor 3F varslede konflikt mod restauranten. Den tog fart i foråret 2012, da 3F sendte blokadevagter mod Vejlegården og fortsatte under stor medie- og politisk bevågenhed gennem 2012.

Er det den rigtige strategi, der kan føre fagbevægelsen ind i nutiden? Eller er det tomme ord? Hvad mener du?

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Vejlegården skal stå fast

Skrevet af Allan Gorm Larsen, Mandag den 4. marts 2013, 19:44

Ja, Så Fik 3F da endelig "sin ret", atter en virksomhed er ofret på deres "alter", hvor længe skal dette blive ved?. Man skal lige huske på at EKSKLUSIVBESTEMMELSERNE blev afskaffet ved dom i 2006.

Ville du ufrivilligt gå ned i løn?

Skrevet af Brian Dam, Mandag den 4. februar 2013, 12:16

Arbejdende folk på Vejlegaarden, modtager en lavere løn end hvad de er berettiget til - såfremt at de får løn. Vil du selv pludselig gå ca. 22 % ned i løn, mens direktørerne stadig feder den af?

blokade.

Skrevet af Kristian Mellergaard, Onsdag den 21. november 2012, 09:37

Bette kesse. 3,FFF. Hvorfor har i så travlt med Vejlegaarden ingen forstår jer gamle blokadevagter. Kære 3.FFF. Jeg har læst at Frode Laursen har 50 % udenlansk Chauffører ansat. Men her er i tavse som graven kan det skyldes at i er en slags gamle Stasi tilhænger ???? Vis jer nu som Mandfolk jeres mening er nok snare hjemme i køkkenet bag forklædet.

3 F Må lære at respektere andre overenskomstere

Skrevet af Gert Jensen, Søndag den 11. november 2012, 10:39

Idelogin i 3 f tanker er go nok.
Det er metoderne hvor ved de vil havde en overenskomst der ikke dur.

3 F må lære at respektere overenskomster, når de gerne selv vil havde at virksomheder og ansatte skal respektere deres overenskomster.

3 F må acceptere at er der tegnet en overenskomst med en virksomhed af en anden fagforening eller arbejdsgiverorganisation, ja så er det den der gør sig gældene.

Tidligere tiders overenskomst på arbejdspladserne blev kæmpet internt i LO regi. Hvis en kvinde arbejde på en genbrugsplads hvilken fagforening skulle hu så stå i, var det Kvindelig arbejderforbund, eller kommunalarbejderforbundet, eller SID, eller forbundet af offentlige ansatte. det var altid et tabu nu er mange af disse forbund indgået fusion aftale.
Jeg kan selv huske en situation som murer hvor ej badekabiner havde tegnet en industri overenskomst med SID. Det var det gamle Murerforbund sur over fordi løn vilkårende var ringer for murersvende der op-satte fliser i badekabiner.
Vi blev lovet at det ville ændre sig vis vi indgik fusion med SID men tingene ændrede sig aldrig for virksomheden havde en overenskomst og den måtte respekteres.

3 F Vejle kommer bare ud til en arbejdsgiver med en overenskomst og anmoder arbejdsgiveren om at skrive under, uden at arbejdsgiveren selv har indflydelse på overenskomsten. Det kan man ikke kalde overenskomst forhandling.

3 F må lære at respektere andre og at der skal være plads til andre overenskomster en deres.

3F har overlevet sig selv

Skrevet af Knud Augustenborg, Tirsdag den 6. november 2012, 11:05

Jeg håber 3F taber sagen for Vejlegården har en lovlig overenskomst men 3F vil være enehersker da medlemerene flygter fra det pampervælde som 3F føre men klogskaben mangler nok i ledelsen,eller også er der angst for taburetten skal blive for varm,hver gang lønnen stiger,stiger priserne lidt mere så skal man have mere i løn så kører skruen og firmaet lukker , men det er jo sådan at alle firmaer har et kæmpe overskud som der stjæles fra medarbejderne så hvorfor alle disse konkurser?

Frie fagforeninger

Skrevet af Knud Augustenborg, Tirsdag den 6. november 2012, 10:50

Det er lovligt at melde sig ind i den fagforening man ønsker så skal det også være lovligt for de fagforeninger at lave en overenskomst så derfor skal 3F holde fingrene væk

Profilerer sig på dårligt arbejdsmiljø

Skrevet af Michael, Tirsdag den 6. november 2012, 09:30

3F er mig bekendt en af de eneste fagforeninger, der profilerer sig på at have dårligt arbejdsmiljø. Aldrig reklamer for hvad man gør for arbejdsmiljøet - kun reklamer for hvor mang penge man kan hive ud af arbejdsgiverne på grund af dårligt arbejdsmiljø. Virkelig tankevækkende :o(

Profilerer sig på dårligt arbejdsmiljø

Skrevet af Michael, Tirsdag den 6. november 2012, 09:30

3F er mig bekendt en af de eneste fagforeninger, der profilerer sig på at have dårligt arbejdsmiljø. Aldrig reklamer for hvad man gør for arbejdsmiljøet - kun reklamer for hvor mang penge man kan hive ud af arbejdsgiverne på grund af dårligt arbejdsmiljø. Virkelig tankevækkende :o(

Gratis arbejde

Skrevet af Alfred, Tirsdag den 6. november 2012, 09:13

Vil lige kommentere forholdene som døgnvagt hos Falck under 3F overenskomst. Et døgn er som bekendt 24 timer men belønnes med 15 timer - altså 9 timer hvor man ingen løn får. 1. uge har man 3 døgns arbejde, altså 72 timer og får løn for 45 timer. Derefter to uger med to døgn, altså 48 timer og med løn for 30 timer. Hvis vi regnede den reelle arbejdstid om i kroner ville lønnen være under 100 kr. i timen. FLOT 3F.

Fagforeningerne driver os alle fra hus & hjem

Skrevet af Thysen, Søndag den 21. oktober 2012, 14:51

Vi skal alle ned i løn og op i arbejdstid.

Fagforeningerne skal afskaffes ved lov.

De sørger for at alt for mange virksomheder ikke kan konkurrere længere og dermed nedlægges.

Hvis vi kan øge vores konkurrence situation overfor udlandet, så falder vores arbejdsløshed og vores skattegrundlag stiger. Så får vi chance for at reducere skatten.

I er alle sammen alt for egoistiske.

Thysen, 14:51

Skrevet af Philip, Mandag den 22. oktober 2012, 08:09

Nå du syntes måske det vil være helt fint hvis vi alle fik 25 kr i timen så alle virksomheder i verden stod i kø for at få lov til at drive virksmhed i danmrk og vi alle skulle spise en skål ris med kogte fiske hoveder hver dag ?

Den eneste fordel der vil være i det ville blive at alle østarbejdere ville flygte skrigende ud af landet ;-)

Forlang pengene igen

Skrevet af Klaus Jensen, Lørdag den 20. oktober 2012, 12:13

3F er i dag ikke en fagforening men et reelt partikontor for den yderste venstrefløj. Under sidste valgkamp brugte fagforeningen over 100 mio kr af medlemmernes penge til at føre en politisk kampange mod forringelse af efterløn og dagpenge. Hvad har man fået ud af det? Ingenting! Pamperne i 3F´s ledelse burde stilles til ansvar og betale disse penge tilbage til medlemmerne. Det er medlemmernes penge og ikke pampernes penge!

De står til ansvar hele tiden

Skrevet af Christian Stærke, Tirsdag den 6. november 2012, 10:22

3F har den ledelse vi som medlemmer selv vælger, og de står som sådan til ansvar hver gang der er kongres. Hvis du havde haft en lille smule styr på historien ville du vide at det var SiD (3F) der fik gennemført efterlønnen og jeg ser ingen problemer i at man forsøgte at forsvare den. Det vile da være eb utroværdig forening der ikke kæmpede for at bevare den.

De står til ansvar hele tiden

Skrevet af Christian Stærke, Tirsdag den 6. november 2012, 10:22

3F har den ledelse vi som medlemmer selv vælger, og de står som sådan til ansvar hver gang der er kongres. Hvis du havde haft en lille smule styr på historien ville du vide at det var SiD (3F) der fik gennemført efterlønnen og jeg ser ingen problemer i at man forsøgte at forsvare den. Det vile da være eb utroværdig forening der ikke kæmpede for at bevare den.

Vær taknemmelig over at vi har det bedre end godt.

Skrevet af K. Christensen, Onsdag den 17. oktober 2012, 22:37

Fat dog, at grunden til at vi har det godt i Danmark, er på grund af de gode gamle fagforeninger, som bla. 3F.
Vil du, kære læser, leve som en polak, med ders løn- og arbejdsforhold?
Hvorfor vil alle gerne her til Danmark.
Desværre vil i gerne spare på fagforeningskontingentet, og samtidig have de gode forhold, som samme fagforeninger har kæmpet sig frem til. Særligt dem under 35, har haft det for godt, til at se tingene i deres rette sammenhæng.

M3FIA

Skrevet af Heinrich, Onsdag den 17. oktober 2012, 21:03

"Rigtige mennesker af kød og blod" - altså bl.a. sådan en som mig er %&#"?&" træt 3F´s mafia metoder: trusler, blokade og chikane når en virksomhed lovligt har fravalgt båtnakkerne fra 3F. Hvilket heldigvis også flere og flere fagforeningsmedlemmer gør - altså fravælger M3FIA.

Poul Erik Skov Christensen - hvor mange vink med en vognstang behøver betonhovederne som dig og dine med-båtnakker fra M3FIA, før I fatter at folk ikke gider Jeres kommunistiske tvang længere?

3F

Skrevet af Leif B. Pedersen, Onsdag den 17. oktober 2012, 20:04

Jeg sender her en hilsen til 3f-medlemmer, er i klar over at 3f er en af de sidste rigtige fagforeninger som arbejder som fagforeninger med arbejdskampe m.m. De andre forbund er desværre gået over til at være paraplyorganisationer/ interresse organisationer og juletræsforeninger.

Mulvarper

Skrevet af Jørgen, Onsdag den 17. oktober 2012, 17:47

3f,s metoder tåler ikke dagens lys derfor ændres metoden,hvilket er fint hvis bare 3F viser respekt for andres holdninger og fagforeninger. De har set skriften på væggen, moderne oplyste mennesker vil ikke sættes i bås med oktodokse fagforeninger og deres metoder. Oplysning er godt, derfor den store fremgang for alternative fagforeninger.

Farvel 3F

Skrevet af Jesper Frandsen, Onsdag den 17. oktober 2012, 17:26

Min samlever blev forsøgt lokket med til en 3F demo mod Vejlegården, hvor han ville få betalt transport plus forplejning med rigeligt øl. Hun undslog dog, og i stedet tog vi derop ugen efter og fik en herlig frokost på Vejlegården.

Medlem af en fagforening

Skrevet af Leif B. Pedersen, Onsdag den 17. oktober 2012, 17:18

Med al den kritik der er af fagbevægelsen, er der en ting der undrer mig. Når fagforeningen har generalforsamling kommer medlemmerne så? - Nej, de bliver væk. Og det er jo der man har indflydelse. Som f.hv. tillidsmand og bestyrelsesmedlem af en fagforening ( Metal) så blev de største kvæulanter altid væk. De skulle selfølgelig have mødt op og "slå i bordet". fagbevægelsen er jo ikke stærkere end dens medlemmer. I de senere år har tendensen været at folk har søgt de gulefagforeninger , fordi de var billiger trode man og det var lige hvad de borgerlige syntes om. Så fik man lavere lønomkostninger og en sløv medarbejderskare. Man skal jo selvfølgelig være i den fagligeorganisation der har overenskomsten på arbejdsområdet. Eks. Slagteriarbejderen i sin fagforening og lægen i sin og ikke omvendt!

fagforeningerne har spillet fallit

Skrevet af martn , Onsdag den 17. oktober 2012, 15:30

det er utroligt at fagforeningerne stadig påstår de kæmper for deres medlemmer når man gang på gang ser bestyrelses medlemmer klynke over egne pensioner og lønninger. man kunne godt bruge et system hvor de kun måtte sidde en årrække og derefter skulle skiftes ud med friske kræfter. derved undgik man alt den indspisthed der er mellem div. bestyrelser i både fagbevægelse og i vort folketing. vil påstå at med de medlemspriser som fagforeningerne tager så vil de til stadighed miste medlemmer, og i disse krisetider kigger folk mere på tegnebogen end kolligial sammenhold. en ting som fagbevægelsen måske burde tage op var kampen mod gyldne håndtryk i millionklassen samt bestyrelse med aktier (optioner) som kan se en fordel i at opskrue viksomheders egentelige værdi og kun tænke på nedskæringer på gulvet. det er efter min mening der det største slag skal kæmpes.

fagforening har spillet falit ( kommentar til)

Skrevet af Leif B. Pedersen, Onsdag den 17. oktober 2012, 22:57

Jeg skal lige gøre opmærksom på at ingen medlemmer i de lokale fagforeningsafdelingers bestyrelser for løn/ pension for foreningsarbejdet det er friviligt, man får højst daglønstab hvis man deltager i møder og konferencer der ligger i dagtimerne.

hvad så?

Skrevet af leif, Onsdag den 17. oktober 2012, 14:21

jeg hørte i går en menighedsformand lufte en ide om at ikke medlemmer af folkekirken skulle betale for de ydelser de gratis modtog af kirken
folk som ikke er medlem af et LO forbund skulle betale for de gratis goder de "tiltusker" sig
Med andre ord "nasserøvene" bør holdes udenfor. men når det sker bliver der en " medie storm" uden sammenligning.
her har vi den om moral og dobbeltmoral.

FOLKEKIRKEN

Skrevet af Christian Andersen, Onsdag den 17. oktober 2012, 16:40

Folkekirken benytter sig da ikke af uintelligente FANEBÆRERE for at få tvinge
medlemmer ind i folden??

Nasserøve ???

Skrevet af Jens, Onsdag den 17. oktober 2012, 16:23

Nasserøve, er de medlemmer af de røde fagforeninger som dårligt gider lave dagens gerning, men som kræver samme løn som dem der arbejder.
Kender du udtrykket "at fise på hammel"???
Jeg har hele mit arbejdsliv undgået firmaer med "rød" overenskomst - hovedsageligt fordi at disse steder er misundelsen blandt "kollegerne" størst. Jeg har altid selv forhandlet, har sjældent kunne nøjes med 37 timer om ugen - og er aldrig blevet sagt op. Nøglen har altid været lønnen op, når der har været luft til det, men også villighed til at gå den anden vej, når det var nødvendigt.
Det sidste er ganske utænkeligt i LO's verden - eftergivenhed overfor en presset arbejdsgiver - aldrig i livet, så hellere lukke ham.

Helt enig, Jens!

Skrevet af Dinny Crast, Mandag den 22. oktober 2012, 16:42

Selv har jeg aldrig haft brug for en fagforening, har altid kunnet "kæmpe" mine egne kampe med diverse arbejdsgivere, for når du gør dit arbejde ordentligt og måske lidt til, så er der som regel aldrig vrøvl med at finde ud af tingene til alles tilfredshed. Gud ved, hvor meget jeg har sparet i løbet af 40 års arbejde uden fagforening og A-kasse, bare ved at have tilstrækkelig tiltro til, at jeg nok selv skulle finde ud af det?

Det vigtigste er dog, at ingen pampere har tvunget mig til at skulle stå for nogle meninger, jeg ikke er enig i. Jeg beundrer fagforeningernes arbejde i begyndelsen af sidste århundrede - ville bare ønske, at de ville indse, at tiderne altså har ændret sig en smule nu. Og så måske respektere Grundloven?

Dygtig lille mand

Skrevet af Per Nielsen, Onsdag den 17. oktober 2012, 20:42

Ja men du er da en klog og dygtig lille mand. Utroligt du aldrig blev til mere end lønslave for uorganiserede arbejdsgivere.

samfundets vogtere.

Skrevet af Finn Jensen, Onsdag den 17. oktober 2012, 14:16

Det er en tragedie at det ikke er lykkedes ´´ Den frie presse ´´
at oplyse befolkningen om deres rettigheder. de yngre mennesker på 40 år ser op til de rige. De tror at Mckinie, Stein Bagger, Riskær og Jesper Kasi ( brøndby ) er nogle helvedes karle, fordi de er rige. De forstår ikke at de snyder i skat så vandet det driver af vor andre. Hvorfor skriver ´´den frie presse ´´ ikke sandt om dem ´´ hvorfor har ´´ den frie presse ´´ ikke forhendret at landet er gået i krig mod andre lande. hvorfor har ´´ den frie presse ´´ ikke forhentret at landet afgiver selvstændighed til EU. Folketinget er landet øverste myndighed. ´´ den frie presse ´´ skriver kun om trafikulykker, naturkatastrofer og realytie show i TV. ´´ den frie presse ´´ den burde fortælle folk at et stort amerikansk firma CSC ikke ville skrive overenskomst med PROSA. ´´ Den frie presse ´´ skulle være samfundets vogtere men det gør den jo ikke, så ville alle firmaer have overenstkomst. Ikke kun overenstkomst men meget gode overenstkomster for ellers ville den have samfundet vogtere på nakken. Firmaerne ved at de aldrig får samfundet vogtere på nakken. Så de snyder os andre så vandet det driver og derfor har vi arbejdsløshed og hjemløshed. Folk tror der skal være arbejdsløshed og hjemløshed under en krise, fordi de ikke kan læse sandheden i deres avis.

venlig hilsen Finn Jensen.

bOYKOT

Skrevet af ALLAH THE UNDER-DOG, Onsdag den 17. oktober 2012, 14:14

BOYKOT TYRANIET VI LEVER IKKE I EN DIKTATURSTAT, BEKÆMP DEM DER GERNE VIG GØRE DANMARK TIL ET SÅDANNE LAND.
BOYKOT DERFOR 3F OG DERES MEDLEMMER!

Boycut Allah The Underdog

Skrevet af Gurli Magrethe, Onsdag den 17. oktober 2012, 14:43

Hvem er det der vil gøre Danmark til en Diktaturstat.

Der kan da ikke være fordi du mener at 3F mangler retten på sin side. Men der tager du helt fejl, du bør sætte dig ind i hvordan den dansme arbejdsmarked fungerer, inden du begynder at råbe højt.

I danmark ønsker vi et velfungerende arbejdsmarked, og det opnås kun med en god dialog mellem 1. Den rigtige fagforening og 2. den ordentlige arbejdsgiver.

Diktaturstatsmetoderne er der hvor arbejdsgiver nægter at opfører sig ordentligt ganske som en Amin Skovl.