Mange kunder har fået forudbetalte penge i klemme i Biva-Tæppelands konkursbo. Forbrugerrådet og Dansk Folkeparti er enige om, at kunderne skal stilles bedre i konkursordenen.

Efter Biva-Tæppeland måtte erklære sig konkurs i forrige uge, sidder mange af kædens kunder nu i saksen. De, der har forudbetalt deres varer, ser nemlig med stor sandsynlighed ikke deres penge nogensinde igen.

Lovgivningen er ret klar i henhold til konkursordenen og kundernes krav, men Forbrugerrådet vil nu have kundernes vilkår forbedret, da forbrugerne er meget dårligt stillet.

- Det er uretfærdigt, at kunderne ikke kan få de varer, som de i god tro har bestilt. Kunderne har ikke muligheden for at tjekke firmaets regnskaber, inden de handler. Det kan både banker og andre samarbejdspartnere. Derfor duer det heller ikke, at i sager som denne, så ser helt almindelige mennesker aldrig en krone, siger Benedicte Federspiel, der er chefkonsulent for Forbrugerrådet.

Nedsæt et råd
Som loven er nu, får kuratorer, ansatte og større samarbejdspartnere alle udbetalt penge, inden turen kommer til de almindelige kunder. Det er den rækkefølge, som Benedicte Federspiel gerne ser ændret.

- Den almindelige forbruger har ingen rettigheder, og det bør Justitsministeren kigge på. Der bør nedsættes et råd eller udvalg, der i det mindste sørger for, at den almindelige kunde sikres nogle basale rettigheder, da det ellers skader deres købelyst i fremtiden med alle de konkurser, vi ser i samfundet, siger Benedicte Federspiel.

I Dansk Folkeparti er man lydhør over for Forbrugerrådets forslag.

- Det er helt klar værd at kigge på, da forbrugeren slet ikke har samme muligheder som banker og større kreditorer, der kan kigge i regnskaber og vurdere, hvor fornuftigt det er at handle med de enkelte firmaer. Og det er ikke for at sparke sagen til hjørne, men jeg synes, det er en god idé at nedsætte et råd, da vi kan få en faglig vurdering om, hvad vi kan gøre for at sikre kunderne i fremtiden, siger Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær.

Flere løsninger
Hvis ikke politikerne vil ændre konkursordenen, så bør kunderne i fremtiden selv tage hånd om problemerne med at betale for varer, som man ikke får omgående.

- Det er i pædagogisk tale et spørgsmål om at opdrage danskerne til at lade være med at forudbetale for deres varer. Hvis butikkerne står fast på kravet om at forudbetale, så bør man flytte sin handel til en anden butik.

- En anden løsning kan være, at der oprettes en spærret konto, hvor kunden indsætter pengene, indtil varerne er hjemme i dagligstuen. Så er der ingen tvivl om, at kunden kan betale, og butikken får først betaling, når de leverer varen, siger Benedicte Federspiel.

FAKTA:
De vigtigste niveauer i konkursordenen er i rækkefølge:
  • Massekrav, dvs. krav, som er opstået ved selve konkursbehandlingen, f.eks kuratorsalær.
  • Privilegerede krav, f.eks krav opstået under forsøg på at afværge en konkurs og lønkrav fra visse af skyldnerens ansatte.
  • Simple krav, dvs. krav fra skyldnerens almindelige kreditorer og derfor i almindelighed den største post.
Kilde: denstoredanske.dk