... men bare rolig, den skal blot renoveres, så det vil stadig være muligt at tage toget fra Østerport Station.

DSB drejer snart nøglen om til den 120 år gamle stationsbygning på Østerport Station.

Men det er blot midlertidigt. I 2019 slår statsbanerne atter dørene op til en af Københavns mest benyttede togstationer.

Stationsbygningen lukker fra 2. januar næste år, fordi den skal renoveres, oplyser DSB.

Bygningen er tegnet af arkitekt Heinrich Wenck og skal bl.a. have taget udskiftet, elinstallationer fornyet, vinduer renoveret eller skiftet, hele gulvet skiftet og facaden renoveret.

Der vil dog stadig være adgang til selve perronen og dermed togene.

Således vil der stadig være adgang via de fire trapper foran stationen på Oslo Plads, hvor den nuværende cykelparkering bliver inddraget for at skabe den fornødne plads til at gennemføre renoveringen.

Samtidig åbner tre nye elevatorer til perronen i forbindelse med metrobyggeriet ved Oslo Plads, der akkurat som stationsbygningen står klar til at tage imod rejsende i 2019.

Dertil kommer, at der også vil være adgang via den eksisterende gangbro, ligesom der bliver adgang via elevator fra Folke Bernadottes Alle.

»Det vil fortsat være muligt at køre med tog fra stationen i perioden, men vi lukker for adgangen til stationsbygningen på én gang, fordi det afkorter arbejdet og giver færre gener for passagererne. En af årsagerne til, at renoveringen tager to og et halvt år, er, at bygningen er totalfredet, og der derfor er en lang række særlige hensyn, der skal tages. Vi gør alt, hvad vi kan for tage hensyn og gøre det så enkelt for kunderne som muligt, men det er klart, at stationens cirka 27.000 daglige passagerer vil skulle vænne sig til at gå nye veje,« siger chef for Bygherre og Entreprise i DSB Ejendomme, Niels A. Dam, i en pressemeddelelse.

DSB tilføjer i pressemeddelelsen, at »i området omkring stationen vil der i tiden op til lukningen blive sat tydelig skiltning op om, hvordan de rejsende skal forholde sig til de nye adgangsveje samt en kommende cykelparkering med over 500 pladser.«

»Det er en stor omgang, vi skal i gang med, men vi har i samarbejde med de andre bygherrer valgt at komprimere de mange ting på én gang for at genere så kort tid som muligt. For DSBs vedkommende er målet, at Østerport Station bliver et bedre og mere tidssvarende trafikknudepunkt, der vil kunne håndtere de mange nye passagerer, som følger med åbningen af den nye metrostation. Når vi slår dørene op igen i sommeren 2019, forventer vi, at stationen vil få 50.000 daglige passagerer mod 27.000 i dag,« fortæller Niels A. Dam.