160.000 danske mink blev sidste år sendt i små bure på lange dyretransporter. Politikere kræver indgreb Luk øjnene. Forestil dig synet af titusindvis af mink stablet oven på hinanden i små transportbure med vandskåle. Tænk dig til lyden når de bliver transporteret på tværs af kloden. Og endeligt lugten af afføring efter de mange timer i burene. Sidste år blev 160.000 danske mink sidste år transporteret til Island, Kina, Holland, Finland og Polen, oplyser Fødevarestyrelsen. 17.894 mink blev sendt ud af EU. - Der er godt en procent af de 15 millioner mink i Danmark, der bliver eksporteret, siger veterinærdirektør Per Henriksen fra Fødevarestyrelsen, der udsteder eksporttilladelserne til minkavlerne. B.T. har et kopi af en eksporttilladelse, der giver en fynsk minkavler lov til at sende 12.000 mink til Dalian i Kina med lastbil og fly. En ny sag fra Holland fra november 2011 viser, at dyrene kan blive transporteret op til fem dage uden mad med skib og lastbil til Grækenland. Sidste år blev godt 15.000 danske mink sendt hele 7.500 kilometer væk til Kina. - De danske mink er højst et døgn undervejs og er jo under dyrlægekontrol i lufthavnen, siger formand for Dansk Pelsdyravlerforening Tage Pedersen til B.T. KENDER DU TIL KRITISABEL BEHANDLING AF MINK, SÅ SKRIV TIL B.T. PÅ 1929@bt.dk Eksporten af levende dyr til Kina er kontroversiel, fordi landet ikke har nogen dyreværnslov. Billeder af hunde og kattefarme og hvordan dyr bliver flået levende i Kina er gået verden rundt. - Dyrene behandles forfærdeligt i Kina. Og mink er slet ikke egnet til så lang transporter. De lider, siger Joh Vinding, dyreorganisationen Animas daglige leder. Den tidligere borgerlige regering kæmpede for at levende dyr højst måtte transporteres otte timer. Det vil Dansk Folkeparti og Enhedslisten nu kræve igen. - Vi må have en alvorlig snak med ministeren om de mange mink, der transporteres, siger gruppeformand Per Clausen.
