Salgsvognene i DSBs toge har på ni år oparbejdet et underskud på næsten en milliard. Nu overvejer DSB helt at droppe salgsvognene på en række strækninger.

En opgørelse fra Transportministeriet viser, at DSB siden 2004, hvor Statsbanerne selv overtog driften af salgsvognene, har haft et årligt underskud på mellem 86 mio. og 115 mio. kr. Således har DSB til og med 2012 oparbejdet et underskud på de transportable minikiosker på omkring 925 mio. kr.

Venstres medlem af Transportudvalget, Martin Geertsen, mener, at der er tale om svineri for skatteborgernes penge.

- Det er langt, langt ude på overdrevet, at dette kolossale svineri med skatteborgernes og passagernes penge har fået lov til at køre så længe. Jeg er efterhånden godt og grundigt træt af, at DSB får lov til at køre økonomisk frihjul i en tid, hvor alle andre må holde for, siger han.

Underdirektør i DSB Tog Anette Haugaard oplyser, at især lønnen til togpersonalet er årsag til de store underskud. En årsløn for at sælge kaffe og sandwich i DSB-togene ligger på 475.000 kr. om året, og det har været en udgift på cirka 100 millioner kroner per år alene for at betjene salgsvognene.

- Det er et uholdbart højt lønniveau at forsøge at sælge kioskvarer på. Og det er langt fra sikkert, at det er muligt, selv efter vi har sammenlagt flere funktioner hos togpersonalet. Viser det sig, at der stadig tabes penge, så er der heller ikke andet for end at lukke salgsvognene på alt andet end de længste strækninger, siger Anette Haugaard til BT.

Samlet har DSB en gæld på 17,55 mia. kr.