Mange danskere køber deres tog- og busbillet via smartphone. Det er hurtigt og nemt, specielt hvis man har travlt og skal nå et tog. Men der er grund til at være forsigtig og sikre sig, at billetkøbet er helt afsluttet, før man stiger på.
DSBs kontrollører viser nemlig ingen nåde i tilfælde af forsinkede sms'er, eller hvis de kan se, at man er i gang med at købe en billet, mens man går ind i toget, bussen eller metroen.
Det måtte den 24-årige Kaspar Kure Hansen sande, da han måtte løbe for at nå toget, og derfor var i gang med at købe en billet på sin telefon, da en kontrollør bad ham vise gyldig billet. Det kostede den lærerstuderende Kaspar 750 kroner i bøde, selvom kontrolløren godt så ham løbe for at nå toget og stå på med mobilen i hånden i færd med at købe billet.
- Jeg kan godt se, at man er nødt til at have de her regler, men jeg mener også, at den enkelte kontrollør burde være i stand til at bedømme, om de har at gøre med en person, der vil snyde, siger Kaspar Kure Hansen.
Billetkontrollen på et sidespor?
Kaspar Kure Hansen klagede samme dag til DSB over kontrolafgiften og appellerede til DSBs forståelse og fleksibilitet. Men den appel kom han ikke langt med, da DSB afviste at imødekomme hans kritik.
- Vi vurderer ikke, om passagererne har til hensigt at snyde, men forholder os kun til, om man har billet til den rejse, der foretages. Kontrolafgiften er derfor ikke en anklage for snyderi, men kun en konsekvens af manglende gyldig billet, skriver DSBs Kundecenter i deres svar til Kaspar Kure Hansen.
Men for den 24-årige lærerstuderende handler det ikke kun om bøden og ærgrelsen. Han mener, at DSB har skabt et kontrolsystem, der ikke længere tjener sit oprindelige formål - nemlig at forhindre, at folk snyder og kører gratis med tog- bus- og metro.
- Det er ikke juraen i det, jeg anfægter, det er mere, at man har skabt et system, der er så ufleksibelt, at den enkelt kontrollør ikke kan bedømme situationen. Man får undermineret hele formålet med at give bøder, mener Kaspar Kure Hansen.
Hvad synes du? Er det i orden at give Kaspar Kure Hansen en bøde - eller skulle man udvise lidt fleksibilitet? Bolden er givet op til debat - skriv din kommentar herunder. (Virker desværre ikke på mobiltelefonen)




Overholder DSB deres aftaler når folk køber billet ?
Skrevet af Claus , Fredag den 26. oktober 2012, 20:09
Jeg syntes at DSB først og fremmest skulle beskæftige sig med at få noget så simpelt som blade væk fra skinnerne.
Se dog at få løst det problem - hvor svært kan det være for DSB år efter år.
Det var ikke et problem man kendte til i 70 erne eller 80 erne.
Se dog at få det løst !!!!
Køb først og fremmest en fejekost DSB/Bane Danmark !!!!!
Skrevet af Kia, Fredag den 26. oktober 2012, 19:59
Hvis DSB ville gøre befolkningen en tjeneste, så købte de en fejemaskine eller nogle tungere tog, (ikke Fiat toge fra ita).
Dermed ville befolkningen kunne passe deres arbejde til tiden, uden at skulle komme for sent pga. løvfald på skinnerne.
Muligheden var også at DSB & Bane Danmark genansatte nogle af de mange servicemedarbejdere de har fyret - og udstyrede dem med en Feje kost så de kunne feje skinnerne så DSB"s lorte toge kunne køre på dem.
Men åh Gud. det hjælper formentlig ikke. For så aflyser de blot toge fordi at de har glemt at fylde brændstof på, eller ogs¨å fordi at Loko. Føren har barns første sygedag. - de skal nok finde en årsag !
Et godt forslag til DSB & Bane Danmark:
Lav ekskursion for de kunder som ikke har tabt toldmodigheden med jer, til Folkevogn - Skoda & Seat forhandlerne.
Så er der udsigt til at de kan passe deres arbejde til tiden, og til en pris på en UP ! Citigo eller Mii til rundt regnet modsvarer DSB"s billetpris.
(Så inden i konsenterer jer om at straffe, så få jeres lortetoge til at køre til tiden, eller sæt billet prisen drastisk ned) !!
Dårlige undskyldninger.
Skrevet af Kc, Fredag den 26. oktober 2012, 11:26
S-togs kontrolørende udsættes mange gange dagligt for de mest
tåbelige undskyldninger og bortforklaringer fra passagerer uden gyldig billet, så de er nødt til at holde sig strengt til reglerne.
Det er da også meget sandsynligt, at den unge mand først begyndte
at købe sin billet, da han så kontrolløren var på vej. Hvis ikke kunne han have ordnet købet før han stod på.
Vi mennesker bruger altfor ofte dåelige undskyldninger for at forklare de fejl, vi begår!
Nye tider
Skrevet af J. Hansen, Torsdag den 25. oktober 2012, 16:50
Der er ikke mange kontrollører, der udviser konduite i dag. Det er fuldstændig ligegyldigt om det er Metroen, DSB eller politiet for den sags skyld. Alle har de fået at vide af deres grådige chefer at bødeblokken bare skal være rødglødende, ellers bliver de fyret. Det handler om penge, det handler ikke om at behandle mennesker ordentligt. Den slags gik vi væk fra i 90erne
:)
Skrevet af Caitleen, Torsdag den 25. oktober 2012, 22:23
Det er da i sin grad, på plads at alle har en billet. Syntes du det er fedt, hvis du har købt en billet, til dyre penge, og ham der sidder ved siden af dig ikke har en billet, og tog revisoren, bare siger, nåh, det er sørme synd for dig, og stryger ham med hårene... Så er det da sikkert, at du heller ikke har en billet næste gang du kører med tog.. Og hvor er vi så henne ? Tænk hvis vi alle kunne stå på et fly, og håbe der ikke kom kontrol, så gik fly selskaberne sgu hurtigt konkurs...
:)
Skrevet af Caitleen, Torsdag den 25. oktober 2012, 22:23
Det er da i sin grad, på plads at alle har en billet. Syntes du det er fedt, hvis du har købt en billet, til dyre penge, og ham der sidder ved siden af dig ikke har en billet, og tog revisoren, bare siger, nåh, det er sørme synd for dig, og stryger ham med hårene... Så er det da sikkert, at du heller ikke har en billet næste gang du kører med tog.. Og hvor er vi så henne ? Tænk hvis vi alle kunne stå på et fly, og håbe der ikke kom kontrol, så gik fly selskaberne sgu hurtigt konkurs...
Caitlin
Skrevet af Martin, Fredag den 26. oktober 2012, 09:14
Jamen søde skat dog... Har du overhovedet læst artiklen?
Det er jo at stjæle
Skrevet af Caitleen, Torsdag den 25. oktober 2012, 16:16
Hver gang der står 10 på et s- tog eller metro er der 1 der ingen billet har. Klart prisen på en billet stiger. Tænk hvis hver gang du handler er der 1 ud af 10 der går med varerne uden at betale, stiger priserne på dine varer....i en butik, kan man jo ikke bare gå ud,, og hvis man bliver snuppet, sige, hov jeg skulle til at betale.... Underligt folk har den holdning at man kan nyde, uden at yde først når det gælder tog.
Re: Lad være med at snyde! af Kc
Skrevet af Lk, Torsdag den 25. oktober 2012, 11:54
Du har jo slet ikke læst artiklen, kære ven!
Lad være med at snyde!
Skrevet af Kc, Torsdag den 25. oktober 2012, 11:33
Hvad er der nu i vejen med togkontrollørerne? De passer bare deres arbejde. For os som af en eller anden grund rejser uden gyldig billet
er det bare skide ærgeligt og alle forklaringer må nødvendigvis falde
til jorden med et brag.
Føler man sig snydt eller dårligt behandlet, er der altid mulighed for
at klage skriftligt.
Det er ret morsomt at sidde i et tog og se, hvordan snyderne får
travlt, når en kontrollør dukker frem igennem kupeerne, det bli`r en
dyr fornøjelse, at spare billetten.
Tåbeligt
Skrevet af Christian Sørensen, Torsdag den 25. oktober 2012, 10:32
Det er simpelthen for idiotisk det dér. Hvis en kunde tydeligvis er i færd med at købe sin billet, eller hvis det kan dokumenteres at godkendelsen af købet er afsendt, og at der udelukkende ventes på en SMS med en billet fra DSB, så bør der ikke udstedes en bøde/kontrolafgift.
Hjernedød efterlevelse af reglerne på den led fjerner komplet respekten omkring både systemet såvel som kontrollørerne og DSB. Det er skadeligt for alle tre deles image, og det tjener intet positivt formål, ud over evt. at flå kunden for 750kr. ekstra.
brug den sunde fornuft
Skrevet af Mads Egedal Nielsen, Onsdag den 24. oktober 2012, 23:32
Jeg har lige været ude for det samme og føte mig ærlig talt snydt! Kontrolløren så mig bære fire stole ALENE da jeg stiger på toget. Med det samme tager jeg min mobil op af lommen for at købe en billet. Dum som jeg er henvender jeg mig til ham for at vise at jeg næsten er færdig med at købet. Det skal siges at toget på dette tidspunkt holder HELT stille. Han vælger dog alligevel at udskrive en bøde på 750kr selvom vi ikke er kørt endnu og købet sagtens kunne nå at gå igennem! Moralen i denne her historie er at jeg ÅBENBART bare skulle have holdt det for mig selv, for så havde han aldrig opdaget at jeg først købte billetten efter jeg steg på toget!
Hva' sker der for jer, Tudefjæser?
Skrevet af Mille, Onsdag den 24. oktober 2012, 18:26
Selvfølgelig skal han betale, han havde jo ikke nogen gyldig rejsehjemmel. Hvad gjorde han og jer andre før sms-billetterne??. Puttet penge i billetautomaten og løb ind i toget uden billetten, fordi at billetten ikke var printet i nu eller fik ikk klippet med klippekort i automaten, fordi toget var jo ved at kører.
Kan I virkelig ikke selv hører, hvor åndssvagt det her lyder?.
Den DSB-kontrollør gjorde bare hans pligt og det var Kaspar som ikke fulgte reglerne. Som en af jer skrev, så kun han da bare havde ventet til næste tog og så havde han ikke fået en kontrolafgift.
Vælger man at bryde regler/love, så må man tage sin straf. Sådan er livet.
Ganske enkelt. Vi bliver irriterede.
Skrevet af Christian Sørensen, Torsdag den 25. oktober 2012, 10:46
Mille. Du kan godt stille det op på den led du skriver, men en del af os betragter det som om at DSB nægter at godkende en billet du lovligt har købt.
Hvordan ville du reagere, hvis du blev beskyldt for tyveri i en butik, imens du er ved at betale for varerne? Eller hvis du bliver beskyldt for tyveri, fordi butikken du har købt varerne i ikke har fjernet tyverisikringen, og du har glemt at få en kvitering for dit køb. Eller endnu mere galt, din kvitering bliver ikke godtaget som et bevis på dit lovlige køb af varerne, hvorefter du bliver slæbt i retten.
Det er ikke hensigtsmæssigt på den måde at nedbryde tilliden og respekten for systemet eller kontrolørerne. Og det er hvad der sker, når der ageres på den led.
Kør over over for rødt, Det bliver snart grønt!
Skrevet af Du Har fejlet ! Ta' din straf!!!, Lørdag den 5. januar 2013, 00:23
Christian!! ? Når chippen i dankortterminalen ved kassen ikke virker, siger du vel heller ikke bare ærgeligt og går med varene , uden at betale?
simpelt
Skrevet af Mille, Søndag den 28. oktober 2012, 16:17
Syntes ikke du kan sætte det op på den måde. Det hadder sig at når du stiger på toget, så skal du have din billet(rejsehjemmel) med og i dette tilfælde har han jo netop ikke en billet med, han har blot bestilt en. Ergo har han ikke fulgt reglerne og det skal DSB da ikke have skylden for. Kort og godt, han skulle havde ventet med at stige på toget til han havde betalt og fået sin billet.
Men Mille...
Skrevet af Martin, Onsdag den 24. oktober 2012, 19:23
Hvorfor straffer man folk i toget?
0
Skrevet af Mille, Søndag den 28. oktober 2012, 16:27
Man straffer jo ikke en person, som har en gyldig billet med i toget.Her straffer man en person som stiger på toget og derefter køber en billet. Derfor...
ikke alle
Skrevet af togrevisoren, Torsdag den 25. oktober 2012, 22:31
man straffer ikke folk, kun dem der ikke kan finde ud af at være som alle andre med billetten.
Netop!
Skrevet af Mille, Søndag den 28. oktober 2012, 16:23
Præcis...Så svært er det sgu heller ikke at købe en billet.
DSB
Skrevet af Kasper H., Onsdag den 24. oktober 2012, 15:39
Syntes Dsb skulle tage sig sammen, og komme ind i kampen. De snakker tit om at de gerne vil retter op på deres image, samt forbedre servicen overfor kunderne. Men set fra mit synspunkt så mangler dsb konkurrence, for hvilket valg har kunderne hvis der ikke findes andet!
Betal og vær glad
Skrevet af C. Nielsen, Onsdag den 24. oktober 2012, 13:58
Når man på en telefon, kan skrive hele sms billetten, men undlade at sende den, indtil det øjeblik, hvor man ser en togrevisor stige ind, så siger det sig selv, at sms billetter, købt efter afgang ikke kan accepteres.
Det svare til at have en gul klippemaskine stående i gange af S-toget. Så kan folk så stå omkring den, med deres uklippede rabatkort, som så bliver klippet, når der kommer en revisor.
Der er sikkert folk der er i god tro og kommer galt af sted, men det er ikke togrevisoren job at vurdere, om det er ærlige elle uærlige rejsende, togrevisoren skal kun konstaterer, om der er gyldig billet eller ej. Og reglen er helt klar, og står som et af de første punkter, billetten skal være modtaget på telefonen før påstigning.
Den fleksibilitet som efterlyses, er lige nøjagtig det, som "rigtige" snydere kan udnytte, for at fuldfører deres forehavende, uden at komme galt af sted
klap lige hesten
Skrevet af togrevisor, Onsdag den 24. oktober 2012, 13:15
jeg arbejder selv som togrevisor, og hører hver dag på undskyldninger fra alle typer og aldre.
hvis det er sådan at folk får deres ønske og hele systemet bliver mere overladt til hver enkelt togrevisor at vurdere selv.
så lover jeg at det bliver togrevisorens personlige dømme der kommer frem, dvs alle unge som overhoved ligner en snyder dvs tattooveret eller karse klippet eller bare har den der karl smart opførelse (heldigvis har ingen unge det) så kommer der ikke til at vises nåde.
mens til gengæld hvis kunder i den anden ældre skala kommer man aldrig til at tro de snyder så selv om de gøre det så vil det for det meste udløse en advarsel.
mit konklusion som TOGREVISOR er lad systemet ligge fordi den er lige for alle sort/hvidt.
som alternativet er kan man prøve at afskaffe de skide nazi/magtliderlige/ubehøvlede/utaknemlige togrevisorer, held og lykke så med at tage et rent og pænt s-tog/kystbane/regionstog osv
togrevisor
Skrevet af Martin, Onsdag den 24. oktober 2012, 14:53
Systemet er til for brugerne, brugerne er ikke til for systemet. Verden er ikke sort/hvid.
Er bange for du her udstiller dig selv mere end noget andet
ikke enig
Skrevet af togrevisor, Onsdag den 24. oktober 2012, 18:09
At systemet er til brugeren har du helt ret i. Jeg snakker ikke om hele verden, kun vores kontrol system , det har du lige forvekslet noget tror jeg. En anden ting, det folk vil have er at hver enkelt togrevisor skal se på hver sag individuelt og så dømme er det snyd eller ikke snyd. Tror du selv det er fair? Og jeg udstiller mig overhoved ikke på den måde du tror på. Undrer mig mange gange hvordan jeg kan kontrollere 1000 mennesker om dagen og næsten altid have den faste kunde som bare ikke kan finde ud af det med billetten. Hør her folkens der bliver kontrolleret flere millioner mennesker i s-tog og 99% af dem har tingene i orden resten er mig personligt et gåde???
"togrevisor"/kontrollør
Skrevet af Martin, Onsdag den 24. oktober 2012, 19:34
1: Men hvis verden ikke er sort/hvid, hvad skal man så med et kontrolsystem der er det? Det være sig uanset om det gælder hele verden eller DSB.
2: Det kræver ikke den store indsigt i den fortalte situation at vurdere, at kasper ikke har haft i sinde at snyde. Forventningen er ikke at kontrolløren skal bruge ti minutter pr. kunde, men i denne situation ville et kvalificeret skøn ikke tage længere tid.
3: Bødeudskrivelsen har med garanti taget længere tid, end de 10 sekunder. Så kunne kontrolløren komme hurtigt videre, og "fange" en rigtig snyder.
4: Det giver god mening du ikke har forståelse for det, da det er det du lever af, og efter sigende rejser gratis som ansat ved De Danske Statsbaner.
5: Hvis det er een ud af 1000 du udskriver bøde til om dagen, har du så tjent din løn hjem?
TGR
Skrevet af togrevisor, Torsdag den 25. oktober 2012, 02:07
1. livet er ikke sort og hvidt. men mange ting i livet er sort og hvidt. laver man noget kriminelt bliver man straffet. parkere man ulovligt bliver man straffet med bøde. køre uden billet du fanger mig tror jeg.
2. dvs du mener at togrevisor skal tage hver enkelt sag og vurder hvorvidt der er tale om snyd eller ej? prøv og forstil dig denne situation nu, ældre dame stiger om bord og siger det er flere år siden hun kørte i tog og hun vil gerne bede om en billet til kbh, man konstantere der ikke er tale om snyd men mere om en forvirret ældre borger og man siger til hende tag plads vi er i kbh om 15min, en fyr på 23 år hører/ser hele historien rejser sig op og siger hvorfor skulle han ha en bøde på 750kr fordi han manglede 1-2-3 zoner, han havde jo åbenbart ikke styr på zonesystemet.....hvordan vil du vurder sådan nogle sager på 10 sec? ps har selv stået i samme situation i mit oplærings fase....ikke fiktivt!
3. du skriver "fange" en rigtig snyder....hvordan vil du spotte en såkaldt "rigtig" snyder. når jeg møder folk i toget uden billet er historien den samme, jeg har tabt mit pung, jeg vidste ikke hvor mange zoner der er, jeg har glemt kortet hjemme, kan du give mig et sec så skriver jeg et sms-billet, kan jeg stå af nu,listen er lang tro mig. jeg er ikke oplært i at spotte snydere ingen af togrevisorer er da det er umuligt? hvordan foreslår du man gøre det?
4. ja jeg lever af det, det mit job og jeg er meget glad for det. men at jeg ikke skulle have forståelse for det. hvad er det lige jeg skal have forståelse for? er det din egen mening jeg skal forstår eller noget helt andet?
5. her viser du egentlig din egen viden angående mit job, mit job er at vise folk vi er der mere eller mindre. yde service nå det er påkrævet. kontrollere og udsteder bøder nå billet ikke er i orden. hverken mere eller mindre.
6 her er problemet set fra din side, du vil have at vi går efter de "rigtige" snydere og lade dem der er ærlige få en chance. 300 togrevisorer arbejder i s-tog. hvis 300 mennesker individuelt begynder at se på hver sag så snakker vi om 300 synspunkter og 300 måder at se problemet/løsningen på. ved ikke om du tager det offentlige eller ej, men hvis du gøre det og har på et eller anden tidspunkt fået en bøde for en forseelse, ville du ikke blive meget sur, hvis du så efterfølgende ser en anden person i toget ugen efter slippe for den selv samme forseelse som du ikke fik lov at slippe fra...det er nemlig det der sker hvis sådan en som mig skal vurder sag for sag. fordi så er det ikke regler man holder sig til længere, men mere en personlig holdning og hvordan ens humør er lige pt.
til kontrolløren
Skrevet af Martin, Torsdag den 25. oktober 2012, 12:39
1: Ja, regelsæt er sort/hvide. Derfor har vi gudskelov mennesker til at se nuancer. Betjente der kan se igennem fingrene med mindre forseelser, dommere i retssager og muligheder for at anke domme. I DSB virker dette til at være rent proforma.
2: Ja, det mener jeg sådan set, når det er SÅ åbenlyst. Ved at fralægge dig evnen til at vurdere og handle aktivt fralægger du dig også din rolle/egenskab af at være et menneske.
Det er sikkert irriterende at skulle afvise folk med så mange dårlige forklaringer. Men det er jo ikke det artiklen handler om?
3: Den har du selv svaret på i dit første indlæg: "dvs alle unge som overhoved ligner en snyder dvs tattooveret eller karse klippet eller bare har den der karl smart opførelse". Smukt menneskyn, synes jeg!
Umiddelbart tror jeg det handler om at observere folk og lytte til folk, så går det nok skal du se. Vi er forhåbentlig alle sammen i besiddelse af en vis fornuft.
4: Du skal "forstår"(?) den verden os "dødelige" lever i, hvor livets højdepunkt og primære formål er at planlægge transportture og købe billetter flere timer om ikke dage i forvejen.
5: Hvilken service ville du have ydet i den pågældende situation? Afklapset vedkommende, som den pågældende kontrollør, eller lagt to og to sammen?
6?: Forstår ikke du svarer på et ikke-eksisterende punkt seks, men ok. Jeg mener virkelig ikke det er så svært i den givende situation. Forholder mig ikke til de dårlige undskyldninger du nævner, når folk står inde midt i toget, og kontrolløren pludselig kommer forbi.
Selvom jeg kan forstå du ikke er meget for at forholde dig til kaspers situation, er vi så enige om at det ikke virker til han ville snyde, når kontrollørerne stod i døren det øjeblik han hoppede ind?
til Martin
Skrevet af kontrolløren, Torsdag den 25. oktober 2012, 22:58
1. ja det må være dejligt at vi i samfundet har mennesker til at se nuancer. vil du så også have det gælder synsfolk? det må da være dejligt at vide at der kører biler på vores veje fordi nogen ser igennem fingerne på det med slidte bremser osv?
2.det er ikke irriterende man venner sig til det underligt nok. men man forstår det ikke fordi for os kontroløre er der ikke snydere og ikke snyder, men mere gyldigt billet ikke gyldigt billet.
3.ja vi er alle i besiddelse af en vis fornuft, men den fornuft er hos nogen mere udviklet og hos andre mindre. dvs hvis som du postår vi skal gå efter de rigtige snydere, så kan jeg garantere dig for at et race vil blive mere udsat end den anden, eller den fyr som er tattoveret i ansigtet vil blive hurtigere stemplet som en farlig snydere end andre. det er ikke mit menneske syn, men jeg kender mine kolega bedre end du gøre.
4. jeg kører nu selv i bil og ikke med det offentlige, men lige frem at være flere timer om at planlægge og købe turen ej vel? så svært kan det heller ikke være jo
5. jeg ville ha reageret på samme måde som kontroløren overfor kaspar. du kan altid tage en vis trøst i at jeg er ens overfor alle.
6. jeg tror vi er meget uenige om Kaspers situation. fordi mit job er ikke at vurdere om der er tale om snyd eller ej men mere om gyldigt eller ej billet. se på det fra politiets syn de skal blot konstantere om der er tale om kriminelt forhold eller ej, de skal ikke vurdere om hvorvidt det var med overleg eller blot misforståelse. mit job går ud på det her, gyldig billet eller ej, efter jeg skriver en bøde så er det op til kunden om de vil klage eller ej, så må højere instanser tage over. togrevisor skal på ingen tidspunkt mistænke nogen for at snyde eller ej. det er meget enkle regler for mig og flere andre i denne debat, men der er dog nogle som mener man kan diskutere sig til alt i livet ;)
Martin
Skrevet af suk..., Søndag den 28. oktober 2012, 21:04
Reaktionære mennesker...