Advokatfirmaet Bruun & Hjejle skal undersøge, hvad der er op og ned i sagen om DSB og PR- og kommunikationsbureauet Waterfronts pacificering af en kritisk journalist. I mellemtiden har DSB opsagt samarbejdet med Waterfront

Hvem i DSB kendte til aftalen med Waterfront? Og hvad var aftalen helt præcist?

Det er formentlig nogle af de spørgsmål, som advokatfirmaet Bruun & Hjejle skal forsøge at finde svar på i den kommende tid.

DSB har bestilt en ekstern undersøgelse, efter DR søndag kunne fortælle, at den statslige virksomhed har pacificeret en kritisk freelancejournalist ved i 2009 at betale PR- og kommunikationsbureauet Waterfront for at ansætte ham til at lave andet arbejde, så han ikke havde tid til at hænge DSB ud i medierne.

- Undersøgelsen, vi har igangsat, vil give os fuld klarhed over, hvad der er op og ned i denne sag, siger DSBs administrerende direktør, Jesper Lok.

- Lad mig slå fast én gang for alle, at de i mailen beskrevne metoder ikke er forenelige med den måde DSB driver forretning, fortsætter han.

Mailen, som Jesper Lok henviser til, blev præsenteret i DRs 21 Søndag og afslører dele af aftalen mellem DSB og Waterfront, der altså skulle gå på, at freelancejournalisten Lars Abilds opmærksomhed skulle afledes fra at skrive kritisk om DSB.

DSB tog ifølge DR kontakt til Waterfront i slutningen af 2009, hvorefter kommunikationsbureauet tog initiativ til at ansætte Lars Abild. DSB har betalt Waterfront cirka fem millioner kroner for samarbejdet, som efter DRs afsløringer er blevet opsagt. Det er uvist, hvor stor en del af beløbet der er brugt på Lars Abild.

- Mens undersøgelsen pågår, er det naturligt at indstille samarbejdet med Waterfront, siger Jesper Lok til TV 2 News.

Partner i Bruun & Hjejle, Christian Schow Madsen, bekræfter, at advokatfirmaet skal undersøge DSB-sagen, men vil ikke fortælle mere om, hvad præcist der skal undersøges, hvor lang tid det vil tage, eller hvor meget DSB betaler for at få lavet undersøgelsen. Det er DSBs opgave at fortælle om det, siger partneren.

Men DSB har ifølge presseafdelingen ikke flere oplysninger om undersøgelsen.