Arbejdsmarkedsprofessor Bent Greve fra Roskilde Universitet kalder DSBs besked til medarbejderne i en e-mail, som metroXpress er kommet i besiddelse af, for en »slet skjult trussel«.

- Vælger du at deltage (i et interview, red.), er det også helt i orden, blot du overholder DSBs personalepolitik, hvor der står: Du skal varetage DSBs interesser bedst muligt, og du skal handle på en måde, der ikke kan svække kundernes, forretningsforbindelsernes eller offentlighedens tillid til DSB, står der blandt andet i DSBs e-mail til de ansatte.

Det, mener Bent Greve, er meget tæt på en klar opfordring til ikke at sige noget.

- På den ene side siger de, at deres medarbejdere endelig skal snakke med pressen. Men det er efterfulgt af en slet skjult trussel. Det kan være svært for medarbejderne at vurdere, hvorvidt for eksempel deres private løn er så hemmelig, at den kan svække tilliden til DSB, siger Bent Greve til metroXpress.

Han pointerer samtidig, at DSB har valgt en klog formulering, fordi man har garderet sig ved at skrive, at det er »helt i orden«, selv om der mellem linjerne står noget helt andet.

E-mailen fra DSB kommer i kølvandet på mediestormen om, hvor meget en togfører tjener. Her beskriver DSB, hvordan mange journalister er interesserede i at snakke med ansatte i forbindelse med lønforvirringen.

- Alle DSB-medarbejdere må gerne udtale sig til pressen i forhold til deres eget job. Det vil sige, de må hjertens gerne stille op til interview i forhold til deres egne joberfaringer, men er emnet for eksempel vores overordnede it-strategi, er det naturligvis ledende it-folk, som stiller op, og ikke vores rengøringspersonale.

Sådan skriver DSB i en skriftlig kommentar til metroXpress.

- DSB lægger på ingen måde mundkurv på medarbejderne, der alle har ret til at udtale sig som privatpersoner eller om deres egne opgaver. (...) Den pågældende dag fik vi talrige henvendelser fra medarbejdere, der ikke ønskede at blive eksponerede, og som gerne ville have nogle let håndterbare retningslinjer sendt ud. Det er det, mailen afspejler, skriver DSBs kommunikationsdirektør, Jakob Høyer, desuden til avisen.