Underskuddet 150 mio. kr. større end hidtil oplyst af Statsbanerne

DSBs eventyr i Sverige har været en markant dårligere forretning end hidtil antaget. Koncernen har brændt mindst 715 mio. kr. af i Sverige over en årrække på toglinjerne. Det er over 150 mio. kr. mere end hidtil oplyst.

Det viser nye dokumenter fra DSB Sverige, som BT er i besiddelse af. Det enorme minus fra det skandaleramte DSB First løb op i 551 mio. kr., men DSB har også flere andre ruter i Sverige, som samlet set har givet et større underskud.

DSB er godt nok ude af DSB First, men DSB har stadig selskabet DSB Sverige, som driver to ruter i Sverige. Begge ruter gav i 2011 et samlet underskud på 48 mio. kr. Ruten DSB Småland AB gav et underskud på 36 mio. kr., og ruten DSB Uppland AB gik i minus med 12 mio. kr.

Tabte attraktiv rute

I 2011 havde DSB stadig den økonomisk attraktive rute, Roslagståget, som gav overskud. Den rute tabte DSB til Arriva, da den kom i udbud i 2012, og nu er der således kun underskudsforretningerne tilbage.

Ifølge BTs oplysninger risikerer DSB muligvis at skulle betale udenlandske aktører et stort millionbeløb for at komme helt ud af den svenske katastrofeforretning.

Enhedslistens transport­ordfører Henning Hyllested mener, at DSBs investeringer i Sverige har været direkte hovedløse.

- Det viser igen, hvor udygtige den tidligere ledelse i DSB har været i forbindelse med investeringer i udlandet. Nu gælder det om at komme ud af disse kontrakter med mindst muligt tab, siger han.

Martin Geertsen vil nu have transportminister Henrik Dam Kristensen til at presse DSB til at svare på, hvad der konkret skal ske med de undenlandske underskudsruter.

- Der må simpelthen sættes en prop i det hul. DSB må oplyse, hvad planen er med de ruter, siger han.

DSB må se fremad

Nu må DSB se fremad, mener Caspar Rose, professor i international økonomi og ledelse ved CBS.

- Sket er sket. Nu har DSBs ledelse et ansvar for at se nøje på, hvad der er gået galt tidligere og sørge for at undgå flere af den slags sager. Det kan være en vigtig læringsproces for DSB. Det er også væsentligt at være åbne om de problematiske forhold for at genskabe tilliden til, at DSB er ærlige om deres problemer, forklarer han.

DSB ønsker ikke at oplyse BT nærmere om planerne for de svenske togruter, men skriver i en mail:

- Detaljeringsniveauet i vores finansielle kommunikation afspejles i årsrapporterne, og vi offentliggør ikke separate regnskaber for de to operationer, skriver pressemedarbejder hos DSB Martin Sun.