DSB-chef får hård kritik af medarbejderne

En ny rapport viser, at arbejdsglæden er dalende i DSB. Formanden for Dansk Jernbaneforbund mener, at skylden ligger hos generaldirektør Jesper Lok.

Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, retter nu voldsom kritik mod DSBs generaldirektør Jesper Lok, som han mener er godt i gang med at ødelægge DSB og DSBs produkt i sin iver efter at nå et krav om at spare en milliard kroner i år. Det skriver BT.

Kritikken kommer på baggrund af ny rapport om DSB som arbejdsplads, der viser, at en stor del af de ansatte er dybt utilfredse med den nye ledelse.

»Jeg vil sige det sådan, at Jesper Lok populært sagt er ved at køre DSB helt af sporet. Han står i spidsen for en ledelse, der er så fokuseret på at nå en spareplan, at det er ved at koste DSBs omdømme fuldstændig. Den direkte konsekvens er utryghed, en meget dårligere servicering af passagererne og meget utilfredse medarbejdere,« siger Henrik Horup til BT.

I rapporten tegner de 7.623 medarbejdere et yderst dystert billede af DSB, efter at Jesper Lok for halvandet år siden har overtaget topledelsen. I forhold til rapporten fra 2012 er medarbejdernes arbejdsglæde faldet markant i år og ligger langt under arbejdsmarkedet generelt.

»Resultatet vidner om en organisation, der både i sammenligning med tidligere arbejdsglædeniveauer i DSB og i forhold til det danske arbejdsmarked giver udtryk for lav trivsel på arbejdspladsen,« konkluderes det i rapporten.

Den manglende arbejdsglæde skyldes især et stort fald i tilfredsheden med den overordnede ledelse i DSB samt DSBs omdømme.

»Jeg synes, at rapporten viser en udvikling af DSB, der er meget problematisk. Ledelsen er så optaget af at spare penge, at de fuldstændig kører DSB i sænk som arbejdsplads,« siger Henrik Horup.

Trafikordfører Henning Hyllested (Ø), trafikordfører for Enhedslisten, raser over ledelsen.

»I sidste ende er det medarbejderne, man sætter til at betale for den krise, DSB har befundet sig i. Hvis det virkelig forholder sig sådan, som Dansk Jernbaneforbund siger, så synes jeg, det er forkasteligt,« siger han til BT.

Venstres DSB-ordfører, Martin Geertsen (V), mener, at der behov for en total ændring af selskabet.

»Måske det var på tide, at vi fik gjort DSB til en ægte virksomhed, et aktieselskab, hvor både ledelse og medarbejdere har et fælles mål om at tjene penge. Det plejer at hjælpe på korpsånden, når virksomhedens fortsatte eksistens rent faktisk afhænger af god service, lave priser, et godt omdømme og få konflikter mellem medarbejdere og ledelse,« siger han.

Jesper Lok ønsker ikke at svare på kritikken, men personaledirektør Inge Kirk Ørum fra DSB siger til BT, at hun godt kan forstå, at medarbejderne føler sig frustrerede.

»Vi har fået vendt underskud til et overskud, og vi er begyndt at køre mere rettidigt, så det går fremad. Men vi er ikke i mål endnu, så jeg kan godt forstå, at nogle af vores dygtige medarbejdere oplever frustrationer i forbindelse med de store forandringer, der sker i øjeblikket,« siger hun.