DSBs nye topledelse arbejder endnu tættere sammen med det skandaleramte PR-bureau Waterfront end hidtil kendt.

Søndag aften bragte DR en afslørende historie i 21 Søndag om, at DSB under den tidligere topchef Søren Eriksen havde betalt kommunikationsbureauet Waterfront for at hyre den DSB-kritiske journalist og fodre ham med så mange opgaver, at han havde mindre tid til at skrive om statsbanerne.

21 Søndag lagde desuden en mail frem fra Waterfronts direktør Lars Poulsen til DSBs underdirektør Peder Nedergaard Nielsen, hvori Lars Poulsen skriver:

’Bureauet har i en årrække samarbejdet med Abild for at sikre, at han afstår fra at presse DSB i medierne’.

Uacceptable metoder

Den nye DSB-direktør Jesper Lok har hidtil afvist at udtale sig detaljeret om DSBs samarbejde med Waterfront, og har i stedet henvist til, at der nu er sat en undersøgelse i gang, og at han finder metoderne omtalt i mailen uacceptable.

Men BT kan i dag fortælle, at også den nye direktør Jesper Lok direkte har brugt Waterfront til at komme i kontakt med politikere.

Jesper Lok tiltrådte sidste sommer som ny direktør i DSB, og i efteråret kontaktede en medarbejder fra Waterfront transportordførere i Folketinget på vegne af den nye DSB-direktør for at arrangere et møde. Det bekræfter Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested overfor BT.

- Det var en fra Waterfront, der ringede og spurgte om jeg kunne tænke mig at hilse på den nye DSB-direktør. Det skulle blot være en rundt-og-hilse-på-tur, fordi Lok er ny i stolen, fortæller Henning Hyllested.

Han finder det dog underligt, at DSB med en stor informationsafdeling bruger Waterfront til at kontakte ham som politiker.

- Det undrer mig jo lidt, at Waterfront bliver sat til det. Hvis han ville have et møde og præsentere sig, så kunne han da bare lige ringe selv, siger Henning Hyllested.

Martin Geertsen, medlem af Transportudvalget for Venstre, mener, at de nye oplysninger skærper kravet til den kommende undersøgelse.

- Når Waterfront er så tæt forbundne med DSB, så forstærker det yderligere behovet for, at den kommende undersøgelse bliver sat helt udenfor DSBs regi, siger han.

Flere af Folketingets trafikordførere har udtalt skarp kritik af, at DSB havde pålagt advokatfirmaet Bruun & Hjejle at foretage en uafhængig undersøgelse af DSB. DSB er nemlig en særdeles god kunde hos advokatfirmaet, og tidligere DSB-undersøgelser, som har ligget hos firmaet, har været mål for skarp kritik.