DR3 vil gerne lave fjernsyn for de 15-39-årige, men seernes gennemsnitsalder er 46 år, viser en undersøgelse.

Den gennemsnitlige seer af DRs ungdomskanal DR3 er ikke så ung, som statsradiofonien havde tænkt sig, skriver metroxpress.

Målgruppen for den snart et år gamle kanal er de 15-39-årige, men seernes gennemsnitsalder er 46, viser en undersøgelse, TNS Gallup har foretaget for metroxpress.

Til sammenligning er aldersgennemsnittet på TV 2 Zulu 42 år og på 7eren blot 40 år.

»Hvis man ikke rammer den målgruppe, man har sat sig for, så er der et problem. Det handler enten om den indholdsmæssige profil eller om, at man slet ikke kan nå den målgruppe,« mener medieforsker Michael Bruun Andersen fra Roskilde Universitet.

»Mange af de unge er ikke særlig stabile tv-seere,« tilføjer han.

Mens SBS Discoverys ungdomskanal, 7eren, der blev lanceret stort set samtidig med DR3, har de yngste seere, vinder public service-kanalen stort over den kommercielle konkurrent målt på seertal.

Alligevel kalder Michael Bruun Andersen seernes høje gennemsnitsalder utilfredsstillende for DR og siger, at kanalens fremtid kan blive et emne i forårets forhandlinger i Folketinget om et nyt medieforlig. Flere politikere har også luftet ideen om at lukke kanalen.

Det var i går eftermiddags ikke muligt at få et interview med DR om sagen, men i en e-mail til metroxpress skriver Niels Marslev fra DR Medieforskning, at DR3s seere er væsentligt yngre end seerne på de øvrige DR-kanaler.

Berlingske bragte i går en meningsmåling, der viste, at 45 procent af de 18-35-årige er klar til at fravælge DR, hvis de kan slippe for at betale licens. Både Socialdemokraterne, SF, Venstre og Dansk Folkeparti åbnede i kølvandet på meningsmålingen for at indføre rabat på licensen for de unge.

Borgerlige ungdomspolitikere foreslog til gengæld at afskaffe licensen og privatisere DR, mens regeringens ungdomspartier slog på tromme for at gøre licensen til en del af skatten, så licens afgøres af indkomst.