Danmarks Radios populære tv-meteorolog, Jesper Theilgaard, går i dagens udgave af B.T. til angreb på sine vejrkolleger på TV2.
De fupper med vejret og overdriver de dårlige vejrvarsler, mener han.
Den konkurrerende tv-station beskyldes nærmest for at snyde med vejret, fordi TV2 ikke tænker på andet end at lokke seere til.
Meteorologen Jesper Theilgaard og hans chef, redaktionschef på DR, Per Bjerre, tog således mandag det helt usædvanlige skridt at udsende en mail til alle medarbejdere i DR Nyheder, hvori de beskylder TV2 for vejr-manipulationer og fastslår, at nyhedsjournalisterne skal vogte sig for TV2s vejradvarsler.
KØB B.T. I DAG OG LÆS HELE HISTORIEN OM VEJRKRIGEN MELLEM DR OG TV2. LÆS BLANDT ANDET:
* DR: Hvis fakta siger blæst, siger TV2 storm
* DR-medarbejdere får forbud mod at citere TV2 Vejret
* Tanev: Vi kunne aldrig finde på at snyde
* DR: TV2 overdrev tordenvejret
Synes du, at TV2 overdriver i deres vejrudsigter? Scroll ned og deltag i debatten.





















vejret på tv2
Af: Betina, Torsdag den 11. august 2011, 17:04
Det er da meget muligt at dr mener at tv2 fupper med vejrudsigten. Men så kan jeg simpelhen ikke forstå, hvorfor at det så er tv2 vejrudsigt som man kan regne med.
Det er næsten ligemeget hvad de varsler på dr, så er det forkert.. Misundelse er en grim ting dr.
Kunne aldrig drømme om at se min vejrudsigt andre steder end på tv2. Så ved man at det passer.
Tak tv2
Det handler om penge mange penge
Af: Niels, Onsdag den 22. december 2010, 15:00
STV tjener mange penge på vejret som sendes på TV2 hvorfor har TV2 ikke deres eget vejrstudie som DR ? der kunne spares mange penge og hvorfor skal vejrværterne på Go-morgen Danmark være med i udsendelserne de er ikke ret gode.
verudsigt
Af: arne madsen, Fredag den 29. oktober 2010, 18:54
det har ikke noget med mulvarpe at gøre
Panik Peter
Af: Julius, Søndag den 26. september 2010, 07:10
Her i hjemmet hedder Peter Tanev ikke andet end Panik Peter.
Såsnart det er blæsevejr. Får Peter Tanev panikstemme på og udpensler storm
de lærer det af bt
Af: ole, Lørdag den 17. juli 2010, 13:03
peter skriver de lærer det af bt tja brian og michael laudrup har aldrig talt med bt se og hør men hver dag kan man på dr tv2 læse at bt lige har talt med brian og michael laudrup samt at bt lige hartalt med direktører for real madrid som aldrig taler med journalister hvem tror på dr tv2 når de citerer bt og se og hør
de lærer det af bt
Af: ole, Lørdag den 17. juli 2010, 13:03
peter skriver de lærer det af bt tja brian og michael laudrup har aldrig talt med bt se og hør men hver dag kan man på dr tv2 læse at bt lige har talt med brian og michael laudrup samt at bt lige hartalt med direktører for real madrid som aldrig taler med journalister hvem tror på dr tv2 når de citerer bt og se og hør
se vejret fra sr 4
Af: jesper, Lørdag den 17. juli 2010, 12:59
se vejret fra sverige tv4 se det på internettet det er meget mere korrekt end vejret på dr tv2 de er begge to ekstrem dårlige til at forudsige vejret
se vejret fra sr 4
Af: jesper, Lørdag den 17. juli 2010, 12:59
se vejret fra sverige tv4 se det på internettet det er meget mere korrekt end vejret på dr tv2 de er begge to ekstrem dårlige til at forudsige vejret
overdrivelse
Af: Winnie Kongensgaard, Torsdag den 15. juli 2010, 23:32
fremmer godt nok forståelsen, men tv2 har altid været lidt vildere og værre med hensyn til især vejret. det er lige før de skræmmer livet af os med vejrudsigterne, og det er jeg bestemt træt af.
Show og fakta
Af: Niels T. Jensen, Torsdag den 15. juli 2010, 09:23
TV2 gør vejret til show og med ofte meget store armbevægelser.
DR og Theilgaard formidler vejret sagligt og nøgternt.
Tjaa, de lære jo af BT
Af: Peter, Torsdag den 15. juli 2010, 09:17
Hvis man skal tale om at overdrive, så læs bare BT egen overskrift ” Se de vilde uvejrsbilleder” Eller sky pumpe over Nørrebro ( Som der jo ikke passer). Så hvem "FUPPER" og hvem overdriver? Så DR skulle nok køre på BT i stedet!!!!!!
Rengørings udsigt
Af: Ole Bækgaard, Torsdag den 15. juli 2010, 06:17
Jeg har indtrykket af at de bedste vejrudsigter bliver lavet om sommeren hvor meteorologerne holder ferie og rengørings damerne laver udsigterne.
Måske er rengørings damerne en tand foran på DR. Til gengæld er rengørings damerne kønnere på TV2
Talentløs.
Af: Frank, Torsdag den 15. juli 2010, 03:15
Det er da ubehageligt at se på at, rigtige metrologer bliver mere intresseret i kandis og billige floskler.
Skal jeg læse eller se vejret, er det altid DR, tv 2 stinker da for hårdt og har stort set aldrig ret.
Tja..
Af: Benjamin Jensen, Torsdag den 15. juli 2010, 03:05
Jeg ser ikke nok TV til at kunne foretrække de enkelte vejrudsigter over hinanden.
Jeg stoler mere på DMIs hjemmeside og forholder mig til selvsamme.
Med det sagt, så synes jeg da at det er helt ude i hampen at de 2 TV-kanaler ligefrem skal slås om vejrudsigten for at lokke seere til, det gavner jo ikke nogen i det lange løb.
Her i Silkeborg fik vi godt nok en slat vand, og med en slat mener jeg MEGET, det væltede lystigt ned en time til halvanden og så var det ovre igen (dog med små-regn efterfølgende). Torden var der også en smule af, men ikke noget af betydning, i hvert fald ikke i den nordlige del af byen hvor jeg bor.
Helt enig
Af: Palle Henriksen, Torsdag den 15. juli 2010, 01:17
TV2 har i lang tid overdrevet deres vejrudsigt, undrer mig egentlig over, at det først kommer frem nu.
Der falder altid lige lidt mere sne, kommer lidt mere regn, bliver 2 grader varmere osv på TV2. Er helt enig i at TV2's vejrudsigt er mere "spændende" med deres små historier, men vil jeg have en saglig vejrudsigt, slår jeg altid over på DR.
Vejrudsigt
Af: Cornelius Degn Vork, Onsdag den 14. juli 2010, 22:48
I morges på tv2 Godmorgen Danmarks vejrudsigt kl.0900 sagde Hother at det var overskyet i det sydvestlige,men det passede ikke,for da skinnede solen,så det passer ikke altid.
For meget pop
Af: H. Sørensen, Onsdag den 14. juli 2010, 22:46
Jesper Theilgaard har da en pointe. Jeg mener at han er uddannet meteorolog i modsætning til de fleste ad TV 2's vejrværter, som ofte forfalder til meget store superlativer om det kommende vejr, og bruger stort set al tid på ligegyldige historier rundt om i landet, så de må haste igennem de 5 dages vejrkort.
Vi er da ligeglade med hvordan Lars Tyndskid's gulerødder har det i Tisvildeleje eller en fiskekonurrence på Bornholm. Vi tænder for vejrudsigten for at få en fornuftig prognose for vejret de kommende dage, så det ville være fint hvis de gik tilbage til at vægte det bare en lille smule. Eller må vi nøjes med DR's vejrudsigt
Vejrmelding og fiskeri
Af: Jan Hansen, Torsdag den 15. juli 2010, 11:57
H.Sørensen er jo en klog mand, måske en halvbror til Jesper Theilgaard. For nogle år siden, var der en klog meteorolog i danmarks radio, som meldte fint vejt, både til lands og til vands. Problemet var bare, at det var en selvglad Theilgaard type. Hvilket kostede flere fiskere livet, bla. og 2 familie medlemmer. Så i mine øjne, vil det være klogt, hvis Hr. Theilgaard holdt en meget lav prifil i den næste tid.
jan hansen er du uintelligent, eller bare naiv
Af: Anonymous, Lørdag den 23. juli 2011, 09:58
det der med at fiskerne døde pga en vejr udsigt er fanme langt ude de fleste fiskere med respekt for sig selv har minut for minut opdateringer fra dmi, ikke fra fjernsyn. desuden skal man altid sejle efter foreholdene hvis man ikke gør det er man selv skyld i at man dør! havet er et farligt sted hvis man render rundt med hovedet mellem balderne
TV2 vejr. Plus og Minus.
Af: Erling V.Bühring, Onsdag den 14. juli 2010, 22:38
Hej
Jeg er godt tilfreds med TV2 vejr, med favorit-byer. men kan ikke finde 14dage oversigt som lovet af Tanev i morgen TV. Jeg spurgte på TV2 vejr og fik følgende svar: Vi svarer ikke på forespørgelser!!!? (Et stort MINUS). Så jeg slår over på "MSN" vejr.
Det kan da være lige meget....
Af: majbrit hansen, Onsdag den 14. juli 2010, 22:17
Det er noget af en beskyldning, DR kommer med. man skal aldrig dømme nogen før man han beviser. Vi ser TV2 vejret, men men men kun fordi at Tanev er så skide sjov, altid en frisk kommentar, se det kunne DR lære lidt af.... Og vejret kan ingen vel i bund og grund forudse 100%. Go sommer til alle.
Kun en vejrudsigt
Af: Rene Dissing, Onsdag den 14. juli 2010, 21:20
Hej,
Jeg er enig i at der er gået "pop" i vejret.
Hvorfor i alverden skal et lille land som Danmark have mere end 1 officiel vejrudsigt?. Det er da latterligt og spild af resourcer.
Iøvrigt er 5-dages prognoserne "helt hen i vejret". Det er oftest at det IKKE holder og at det ændrer sig drastisk.
Jeg kan også godt rulle en terning og hvis i ikke er bedre så synes jeg i skal lade være med at udsende disse "langtids prognoser".
Med venlig hilsen
Rene Dissing
Dårlige undskyldninger fra DR
Af: Maria A, Onsdag den 14. juli 2010, 19:05
Det er da kun dårlige undskyldninger fra DR's side, fordi de fejlede totalt med prognosen af uvejret her den anden aften.
DR sagde at det blev fint vejr, nærmest skyfrit, mens TV2 rigtigt nok forudså bulder og brag mange steder, blandt andet her i Århus.
Typisk den venstreorienterede kanal, at når de gør noget galt, er de ihvertfald ikke dem, men alle andre der har fejlet.
Hvad er en venstreorienteret vejrudsigt?
Af: sten stensen, Onsdag den 14. juli 2010, 20:47
Tag dig dog sammen Maria A! Det er dog ufatteligt med den oldgamle og urigtige myte om DR som venstresnoet. DR's nyhedsredaktion er det nærmeste, man kommer en kongelig hofleverandør til partiet Venstre - listen af DR-journalister, der har indledt karriere i Venstre er nærmest endeløs. I flæng kan nævnes Uffe Ellemann Jensen, Bjørn Elmquist, Morten Løkkegaard osv. Og der er sat vand over til endnu en: Mette Walsted Vestergaard. Og så skal Paula Larrain da lige nævnes, selvom det var til De Konservastive.
Træning i GODT vejr
Af: Klaus Præst Jaqué, Onsdag den 14. juli 2010, 18:38
Jeg bor i Nakskov, og træner i Bagsværd, og trænede faktisk i mandag aftes, uden at se en sky på himlen.. fik en lille hurtig byge da jeg ankom til Høje taastrup. Men bare 5min senere var det overstået... Lynene kan forsvares, men så er det heller ikke værre.. Tror danskerne (og tv2) har glemt hvordan vejr i danmark normalt har været, for JEG har på mine 18 år oplevet værre vejr, selv på de gode dage...FAIL af alle der snakker om vejret uden at se tilbage!
Det var ret voldsomt her i Ølstykke
Af: Conny Winther, Onsdag den 14. juli 2010, 18:09
Jeg vil bare sige at her i Ølstykke, hvor vi bor, var det ret voldsomt hele aften igennem hvor det regnede kraftigt og lynede meget. Og kl. ca. 05.15 kom det værste storm og regn med mange mange lyn, jeg kan ikke huske hvor når jeg sidst har oplevet noget så voldsomt. Så jeg vil mene at det DR siger ikke holder helt stik. Og jeg må indrømme at jeg ser mest TV2 vejret, da jeg syntes at de er bedst.
Der sker ikke meget i lille Danevang
Af: Mikkel, Onsdag den 14. juli 2010, 17:58
Når man læser DR skyder på TV2 om hvem der rammer rigtig eller ej må man sige der ikke ske det vilde.
men her syd på er vejert fint ca. 35 c
hygge der hjemme
PS HUSK de er Konkurrenter.
syndes ikke i er til at stole på nogen af jer
Af: henning Nyholm, Onsdag den 14. juli 2010, 16:48
nej jeg syndes ikke i er til at stole på nogen af jer.i får jo meldingerne sammested fra .er merkeligt at der ikke sker mer til havs end det gør.det sku være sådan at hvis i lover fint vejer og det så blev grimt vejer sku i draves til ansvar for det.det ka ikke passer at i ka være så uenie med vejert da i jo far det samme sted fra .
OK DR1
Af: bent, Onsdag den 14. juli 2010, 16:15
Jeg synes, det er helt korrekt beskrevet, at der ofte varsles meget dårligere vejr end det der rent faktisk kommer. Om det er for sensationens skyld eller bare "for en sikkerheds skyld", ved jeg ikke, men jeg synes klart at DR1 har den mest korrekte vejrudsigt! (og så kan de stave!!!) (og Lars: Mon ikke du mener "et dansk svar på en amerikansk TV-kanal!!!)
For store krag til vejrudsigter
Af: christian.c, Onsdag den 14. juli 2010, 14:25
Tv2 vejret overdiver overhovedt ikke nogle prognoser, de siger hvad der er i vente, men jeg syntes folk(ikke alle) har tendenser til at være alt for forventningsfulde med enorme store krag for vejrudsigterne og misforstår dem til tider,
det er valtfrigt hvilken kanal man helst vil se ja men jeg vil nu ikke tro der er meteologer der bare lyver der en grund til det bliver nævnt, nogle mere detalieret end andre.
Og dr1 syntes jeg endlig heller ikke gør det dårligt, dem vil jeg heller ikke kritisere for noget
De her bedskyldninger syntes jeg er en useriøs beskyldning at komme med.
Mvh,
TV2 vs DR1
Af: Christina, Onsdag den 14. juli 2010, 14:17
Nej tværtimod. Tv2 er mere præcise med vejrudsigten og mere spænende at høre på end dem fra DR1..
Tv2 er i det hele taget mere spændene end dr1.
Værtene
Af: Torben Rye, Onsdag den 14. juli 2010, 14:06
Jeg siger Anja Fonseca, og så er der ikke mere at snakke om!!!!!
Kom nu bare med vejrudsigten
Af: :-( tv2 vejret, Onsdag den 14. juli 2010, 13:54
Kan ikke huske hvem der skrev det, men en person kaldte vejret på DR kedeligt. Måske har han/hun ret, MEN man får det at vide man har brug for, på en brøkdel af tiden end på tv2. De skal sende fra alle mulige steder i ind- og udland og komme med en LANG forklaring om alt muligt ligegyldt, GIV OS NU BARE DEN VEJRUDSIGT så vi ved hvordan vi skal klæde os på den dag. Nej nej, de fare rundt om morgenen og er mere studieværter end de er noget andet, når så endelig vejret kommer, så skal der snakkes om alt muligt andet, alle kan vel huske den skide stærkasse med kamera, come on. Vejret kan ikke gøres spændende, kom nu tilbage til bare at være oplysende, ikke underholdende, der er så meget andet I kan bruge krudt på at gøre underholdende i stedet, dette gælder vel for både tv2 og DR. Har opgivet at se vejret på tv2, så kan ikke udtale mig om rigtigheden i det de siger, når de endelig åbenbart tager sig sammen til at fortælle om dagens vejr.
Gud hvor kan det dog være lige meget!
Af: Louise, Onsdag den 14. juli 2010, 13:33
Find noget andet at gå op i!
Usaglig diskussion
Af: Neutral Andersen, Onsdag den 14. juli 2010, 13:32
Det er jo den mest usaglige debat jeg længe har hørt.. DR rammer ikke gårsdagens massive uvejr, hvorimod TV2 rammer dette... Skal det nu danne grobund for hvor præcis vejretudsigten er?? Lad os i stedet dvæle ved statistikken, hvor præcise er forudsigelserne på det faktiske..... Når de tal kommer på bordet kan debatten genoptages...... Synes TV2 levere den bedste vejrudsigt........
DR frem for TV2
Af: Tina, Onsdag den 14. juli 2010, 13:18
Jeg syntes tit at TV2 "overdriver" deres forudsigelser.... hvor DR´s prognoser er mere afdæmpet og korrekte.
Hvis jeg skal på tur ud i det danske vejr, er det altid DR´s prognoser jeg holder mig til... og det er endnu ikke slået fejl :-)
Ja de overdriver vildt
Af: Leif Jessen, Onsdag den 14. juli 2010, 13:16
Jeg bor selv i Esbjerg, og så TV2 vejrudsigt da de var direkte på fra Esbjerg Havn......og jeg kunne ikke få det til at passe med virkeligheden.....ja det regnede og tordnede, men jeg har set vildere vejr i Esbjerg.....og denne dag var ikke noget at skrive hjem om.
Jeg følger meget med i vejret, og kan sige at hverken DMI eller TV2 vejret gætter rigtigt når det er Esbjerg vejret der skal kontrolleres. Lige nu mener TV2 at der skal være skyfrit i Esbjerg, og jeg kan ikke se himlem for skyer !!!
Tv2 vinkler vejret alt for meget.
Af: Peter Voldborg, Onsdag den 14. juli 2010, 13:09
Det er da indlysende at TV2 har en tydelig interesse i at vinkle ALLE deres udsendelser, således at enhvert program skal være noget særligt. Men let´s face it: Vejret er temmelig fredsommeligt i Danmark og der sker sjældent noget som helst der er af betydning i det store perspektiv. TV2 har jo reklameblokke rundt omkring deres vejrudsendelser og derfor en kæmpe interesse i at have en billig og sensationel produktion kørende. Det giver bare lortefjernsyn!
Men DR får 4 mia GRATIS ind ad døren hvert år
Af: Tony P., Onsdag den 14. juli 2010, 13:14
så de kan læne sig tilbage uden at øge kvalitet!
Dr saglig men måske kedelig
Af: Vejrkonge, Onsdag den 25. august 2010, 12:16
Ja netop. Licensen gør, at de ikke behøver at at lave sensations historier og overdrive, bare for at få opmærksomheden. Dr laver det bedste tv for den danske befolkning. Sådan er det bare, men der er mange der vil have amerikanske tilstande. De mennesker er ikke for kloge.
TV2 Kontra DR
Af: Johan Nielsen, Onsdag den 14. juli 2010, 13:05
Det er som nat og dag imellem TV2 og DR.Sætter man sig ned og ser vejret på DR er man tæt ved at falde i søvn så langtrukket er det,hvor i mod TV2 vejret er fangende og levende,det siver ind det de siger.På en Skala fra et til ti ligger DR på 2 og TV2 på 10
Helt enig
Af: Karina Møller, Onsdag den 14. juli 2010, 13:31
TV2 vejret er HELT i top!! Det var ikke overvurderet med uvejret den anden dag!!! Er du SINDSYG det var vildt...!!!
sludder
Af: christian, Onsdag den 14. juli 2010, 12:32
Jeg syntes det er en gang sludder at fyre af mod tv2 vejret, syntes overhoved ikke de har fubbet med det uvejr som ramte,
Ja havede jeg ikke stolet på tv2 var jeg måske blevet våd, men ja det var også en usikkert vejrsituartion og der var risiko for uvejr.
Urimlig beskyldning efter min mening.
TV2 er jo en POP-Kanal
Af: Lars , Onsdag den 14. juli 2010, 12:29
TV2 er jo en pop-kanal der skal overleve på overskrifter - Ligesom aviser som Ekstrabladet og BT... De er jo det amerikanske svar på en dansk tv-kanal.
Men synes også at TV2 overdramatiserer tingene, primært omkring blæsevejr. Det er jo ligefør de giver et blæsevejr af kulingstyrke et navn...
ikke helt rigtigt
Af: christian, Onsdag den 14. juli 2010, 12:38
Dr1 tog fejl af uvejret de mente det kun ville være dele af jylland og sjælland gik frig
Men herover østpå fik vi et ret heftigt uvejr med skybrud og flere lynnedslager her,
Så jeg vil sige at tv2 fik ret i uvejret i går.
DR fik jo ret
Af: Christian Paulsen, Onsdag den 14. juli 2010, 11:59
Jeg tror mere det er fordi, at DR har abonnement hos DMI således at man nu giver påbud om at man spørger vagthavende meterolog på DR og ikke nødvendigvis Peter Tanev over hos konkurrentens vejrcenter.
Kigger man for øvrigt vejrdata fra mandagens uvejr igennem, så fik DR altså ret i forhold til TV 2, som var meget hurtig ude og mane til at HELE Danmark fik kraftige tordenbyger med blæst og alting.
I virkeligheden var det kun den sydligste del af landet som fik de kraftigste byger, mens Nordjylland kun fik "normale" tordenbyger om aftenen og som kun varede knap en time.
Hmm..
Af: Thomas S, Onsdag den 14. juli 2010, 12:12
Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra. Jeg kommer fra Esbjerg men var på besøg i Ansager (mellem grindsted og varde) , hvor der var skybrud, der fik de godt nok vand. Tirsdag var jeg i Silkeborg for at hente en ny bil, hvor han sagde at de fik over 25 mm. i løbet af en time. Så at sige at det kun var den sydligste del af landet der fik kraftige byger, er ikke korrekt. :-)
100% korrekt
Af: anders, Onsdag den 14. juli 2010, 11:37
TV2 forsøger altid at frempiske dommedagsscenarier bare det blæser lidt..
Sensationspresse
Af: Kim Kab, Onsdag den 14. juli 2010, 11:37
Nu for tiden handler det overhovedet ikke om at formidle nyheder. Det handler kun om sensationsoverskrifter, der udelukkende er til for at tiltrække læsere/seere.
Dårlig karakter
Af: Christian Wikström, Onsdag den 14. juli 2010, 11:20
Det er ærgeligt at DR ikke ser fakta i øjnene og indrømmer at de tog fejl. Så kan man diskutere om TV2 måske puster lidt i ballonen for at få flere kunder til, men det tror jeg ikke de gør. At DR prøver at skjule deres manglende evner i vejr forudsigelse, med at svine konkurrenten til, ja det siger vel mere om DR end om TV2.
Kom nu ind i kampen DR. Fordi i er stats finansieret betyder ikke at I skal have ret.