Hører du til gruppen af danskere, der ikke betaler licens, vil du blive mindet om det i løbet af de næste fem uger. DR har nemlig skudt sin årlige licenskampagne i gang i denne uge.

Ifølge DR er licens 'noget vi giver til hinanden'. Det er tilsyneladende bare ikke alle danskere, der har taget det slogan til sig, for ifølge DR er der 230.000 husstande i Danmark, som ikke er tilmeldt medielicensen, som den hedder.

Alle de husstande, som ikke er tilmeldt medielicensen, vil i den kommende tid modtage et brev med posten fra DR Licens, der giver mulighed for at tilmelde sig.

Samtidig har DR rullet et større kampagneapparat ud, der inkluderer radio- og tv-spots samt oplysning på sociale medier.

Licenskampagnen er ifølge DR målrettet alle danskere over 18 år. De første to uger af kampagnen er dog særlig målrettet de unge under 25 år. De efterfølgende uger er den målrettet dem over 25 år. Ifølge chefen for DR Licens- og Programservice, Rikke Sloth, er kampagnen ikke tilfældigt timet:

»Langt de fleste danske husstande betaler licens. Men mange unge er lige flyttet hjemmefra og er startet på en eller anden form for uddannelse. Og det er netop på dette tidspunkt af året, vi kan se en stor stigning i antallet af husstande, der ikke betaler licens. Nogle har ikke lige tænkt over det, nogle kender ikke reglerne, og nogle tror, det sker automatisk,« siger Rikke Sloth og fortsætter.

»Kampagnen informerer om, hvad licensen går til, og hvorfor man skal betale licens. Det kan virke paradoksalt og enormt gammeldags, at vi sender breve ud med posten, men vi ved fra tidligere, at det rent faktisk virker, og at brevene får flere til at tilmelde sig medielicensen,« siger Rikke Sloth.

Kendisser hjælper til

Til at hjælpe sig med at overbevise gratisterne om, at de skal tilmelde sig licensen, har DR fået Esben Bjerre Hansen og Peter Falktoft fra Monte Carlo og skuespilleren Søren Malling til at medvirke i kampagnen.

Peter Falktoft mener, at der er mange danskere, der er forvirrede over, hvad licens er for en størrelse, og derfor vil han gerne være med til at oplyse om, hvad hver licensberettigede husstand årligt skal betale 2.460 kroner for.

»Der hersker en ikke så lidt udbredt forvirring om, hvad licens egentlig er, udover en rudekuvert, man ikke kan komme udenom. Det vil vi gerne forsøge at forklare på en måde, så de unge ikke føler, at de blot bidrager til Melodi Grand Prix og sæson 600 af Barnaby. Licens bliver brugt på alle,« siger Peter Falktoft.

Ifølge Søren Malling er DR en af Danmarks vigtigste kulturinstitutioner, og derfor lægger han ansigt og stemme til budskabet om, hvad licensen går til:

»For meget få penge giver DR mig det største og bredeste udbud af underholdning, nyheder og baggrundsstof. Vi skal være stolte af vores public service. For mig forbliver DR og public service stadig en af de vigtigste kulturbærende institutioner, vi har,« mener Søren Malling.

Fakta om licens:

- Licensen er i 2015 er på 2460 kroner årligt.
- Du er licenspligtig, hvis du har tv, radio eller computer, tablet, smartphone eller anden enhed med internetforbindelse.
- 130.000 husstande fordeler betalingen over hele året og betaler månedligt.
- Hver husstand betaler 6,74 kroner om dagen i licens.
- Heraf går 4,5 kroner til DR, knap en krone til de regionale TV 2-stationer og andre public service-formål som støtte til danske film, og endelig går godt 1,25 kroner til moms.

Kilde: DR