En række kendte, danske firmaer bruger Anders Behring Breiviks manifest til at kapre nye kunder – uden dog selv at vide det, oplyser Radio24syv.

Hvis man vil dykke ned i den norske massemorder Anders Behring Breiviks tanker, så ligger hans manifest frit tilgængeligt på internettet. Men inden man får adgang til dokumentet, så skal man udlevere sine kontaktoplysninger til Falck A/S, Diabetesforeningen og BRF-kredit. Det er betingelserne på hjemmesiden breivikmanifestdownload.blogspot.com, oplyser Radio24syv.

- Allerede i det øjeblik, man klikker for at downloade dokumentet, så bliver man snydt, siger Karim Pedersen, teknisk redaktør hos ComON.dk, til Radio24syv.

Det er det danske firma Smart-Response, som tilbyder marketingsløsninger til virksomheder, der står bag konkurrencen, som har overskriften »Vind 50.000 kroner til IKEA.«

IKEA har dog intet med konkurrencen at gøre, det er bare et eksempel på, hvad vinderen kan bruge penge til. Men hvis man siger ja til at deltage i konkurrencen, så accepterer man, at en række »partnere indhenter særskilt kontakttilladelse«, som der står.

På den måde får de partnere, der har lavet en aftale med Smart-Response, mulighed for at ringe, sende e-mails eller breve. Smart-Response sørger altså for, at deres partnere får udleveret kontaktoplysninger på de personer, der gerne vil læse Anders Behring Breiviks manifest.

Det er en meget typisk annonceform at tvinge brugere til at acceptere betingelser på den måde. Men det kan hurtigt blive uoverskueligt, hvem der varetager hvad. Det forklarer Karim Pedersen, teknisk redaktør hos ComOn.dk

- Det her annoncenetværk har solgt annonceplads til blandt andet Falck og BRF-Kredit. Men de kunder er ikke klar over, hvor annoncerne kommer til at ligge, fordi alle og enhver kan gå ind og melde sin blog eller hjemmeside til hos Smart-Response. Det kan hurtigt blive en uheldig situation for annoncørerne, fordi de ikke nødvendigvis vil associeres med sidens indhold, siger han til Radio24syv.

Virksomhederne aner altså ikke, hvor deres annoncer havner henne. Det ansvar ligger hos Smart-Response.

Radio24syv har talt med direktøren i Smart-Response, Klavs Pedersen, han ønsker ikke at udtale sig, men i en mail beklager han, at deres konkurrence er endt på en hjemmeside med Anders Behring Breiviks manifest. Og han er selv ved at finde ud af, hvordan den er havnet der. Firmaet gør brug af en række underleverandører, og det er én af dem, der har ansvaret for den endelige placering af konkurrencen, skriver direktøren til Radio24syv.

- Det er jeg fuldstændig ligeglad med. Når jeg indgår en aftale med Smart-Response, så er det dem, der har ansvaret, siger Carsten Tirsbæk Madsen, som er direktør i BRF-kredit, til Radio24syv.

En af de betingelser, BRF-kredit stiller til Smart-Response, er, at deres navn og annoncer under ingen omstændigheder må bringes på hjemmesider, der indeholder »underlødigt indhold.«

- Vi forsøger som forretning at få kontakt med potentielle kunder, og derfor bruger vi blandt andet en leverandør som Smart-Response. Det, vi er meget firkantede omkring i vores kontrakter, er, at vi absolut ikke vil kunne forbindes med indhold, der er underlødigt – og det er Anders Behring Breiviks manifest, siger Carsten Tirsbæk Madsen til Radio24syv.

BRF-kredit har nu taget kontakt til Smart-Response og bedt om at få deres navn slettet fra hjemmesiden. Og så skal en undersøgelse finde ud af, hvordan deres navn er havnet på en hjemmeside, der sætter BRF-kredit, og en række andre firmaer, i forbindelse med Anders Behring Breivik.

Men det er Smart-Response, der har ansvaret ifølge Karim Pedersen, teknisk redaktør i ComON.dk:

- I det øjeblik Smart-Response har forpligtet sig til, at annoncerne ikke ender på sider med anstødeligt indhold, så må de selvfølgelig heller ikke give dem videre til andre leverandører, siger han til Radio24syv.

Både IKEA, Falck A/S og BRF-kredit vil nu undersøge sagen.

Smart-Response oplyser til Radio24syv, at de vil fjerne kampagnen på hjemmesiden.

BNB