VM i cykling har afspærret store dele af indre København, og den første store test var mandagens morgentrafik. Det helt store kaos på vejene er udeblevet, men alligevel er der stadig frustrerede københavnere på vejene.

Danskere, der har travlt med at komme på arbejde har ladet deres frustrationer gå ud over de folk fra Hjemmeværnet, der har taget plads i indre København. Det er det syn, der har mødt bt.dks udsendte reporter, der har taget plads på Sølvtorvet.

- Ved du hvad, så lad dog hver med at spærre mit hjem af. Det kan sgu ikke være rigtigt, at jeg ikke kan komme hjemmefra, fordi der er nogle cyklister, der ikke ved, hvor de skal være, råbte en ung mor med en cykel og et barn på armen af hjemmeværnsfolkene. Til sidst fik hun forhandlet sig til at komme igennem afspærringen.

- De fleste opfører sig ordentligt, men der er nogle enkelte, der bliver sure. Størstedelen tager det dog med et smil, siger Per Pohlmann fra Hjemmeværnet.

Men selvom de mange afspærringer har kastet flere knap så pæne gloser af sig, så har trafikken i det store hele kørt godt, lyder det fra Københavns Kommunes specielle hotline, der er oprettet i forbindelse med VM i cykling.

- Det er gået som planlagt og trafikken glider godt, selvom der stadig er forvirrede borgere. Vi skal være mere opmærksomme på, at få borgerne igennem de rigtige porte. Det har der været lidt problemer med på Christmas Møllers Plads og på Christianshavn, siger Søren Bom, kommunikationskonsulent i Københavns Kommune, der sammen med 10 kollegaer samlet set har modtaget 221 opkald på hotlinen mandag morgen.

Bustrafikken, der på grund af afspærringerne har lavet mange buslinjer om, har kørt godt, fortæller Movias områdechef for Storkøbenhavn, Torsten Rasmussen.

Også i hovedstadens metro, der har kunnet have frygtet for en stor mængde ekstra passagerer, lyder det, at det hele har kørt efter planen.

- Det har kørt godt, selvom der har været flere mennesker end normalt. Vi har haft ekstra mandskab på stationerne og sat flere toge ind, men vi var parat til at håndtere det store antal passagerer, siger Jesper Witt, kommunikationschef hos Metro Service.