Ny forskning viser, at omkring en tredjedel af brugere af Facebook føler misundelse efter at have besøgt det sociale medie. Facebook kan have en negativ effekt på folks humør, lyder det.

Nogle kender det måske. Man kan blive bombarderet af billeder af venner, der ligger og solbader på en lækker strand eller som indtager et gourmetmåltid på en af byens bedste restauranter, og synet af vennernes »fantastiske« liv vækker ikke altid glæde. Nu bekræfter en tysk undersøgelse, at vennernes billeder og opdateringer på Facebook for mange er årsag til misundelse og utilfredshed, skriver Metroxpress.

Omkring en tredjedel af de adspurgte forbinder således frustrationer på Facebook med misundelse, og mere end halvdelen af dem peger på vennernes feriebilleder som årsag, lyder det fra forsker Hanna Krasnova fra Humboldt-Universität i Berlin.

- Når jeg lavede andre undersøgelser omkring de sociale medier, slog det mig, at de personer, jeg interviewede, ikke orkede at være på Facebook, når de var i dårligt humør, siger hun til Metroxpress.dk.

Facebook timeline 1


Instagram-pix

Sammen med et hold af forskere har hun talt med 357 studerende om Facebook og om de følelser, hjemmesiden vækker. Undersøgelsen går under navnet »Envy on Facebook: A Hidden Threat To Users’ Life Satisfaction?« og konkluderer, at frustration på det sociale medie i 29,7 procent skyldes misundelse.

- Jeg troede ikke, at det ville være et så udtalt fænomen, siger hun om undersøgelsen, der også viser, at 56,3 procent mener, at andres feriebilleder er den helt store grund til frustration.

- Det er især dem, der bruger Facebook passivt, der bliver misundelige. Nogle reagerer ved at præsentere sig selv mere, og så ender vi i sådan en misundelsesspiral, hvor det i det lange løb gælder om at præsentere sig selv mest positivt, og så ender det hele i en alt for positiv virkelighed, siger hun til Metroxpress.