Når en af de frygtede højresvingsulykker finder sted, så er der større sandsynlighed for, at offeret er en yngre kvindelig cyklist end en mandlig. Det viser ulykkesstatistikken ifølge tal fra Rådet for Sikker Trafik. De seneste fem år er 91 kvinder blevet påkørt af højresvingende lastbiler. 14 af dem mistede livet. I samme periode blev 61 mænd ramt, hvoraf otte blev dræbt.

Statistikken vækker bekymring hos blandt andre politiet:

- Der må være et eller andet, der gør, at det hovedsageligt er yngre kvinder, der er udsat. Jeg tror, at det kan bunde i flere forskellige faktorer - deriblandt den kvindelige psyke. Noget tyder på, at det kan skyldes, at cyklisten enten aktivt eller passivt har holdt på sin ret. At jeg må cykle her. Og det er en meget risikofyldt tankegang, siger Jens Jespersen, der er vicepolitiinspektør og leder af færdselsafdelingen hos Københavns Politi.

På baggrund af lørdagens tragiske ulykke, hvor 20-årige Alexandra Sisseck blev endnu et offer for en højresvingsulykke, har Jens Jespersen nu bedt Rigspolitiets Psykologtjeneste om at undersøge, hvad årsagen til de mange kvindelige ofre kan være.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik har de fleste af de kvindelige ulykkescyklister fulgt reglerne. Og netop det, at kvinder ofte følger reglerne, kan være en af faktorerne til, at de er mere udsatte.

Mere pligtopfyldende

- Kvinder er typisk mere pligtopfyldende og er mere tilbøjelige til at følge trafikreglerne, så det er nærliggende at tro, at de så også tror, at andre følger reglerne, fortæller lektor, dr. med. Thomas William Teasdale fra Københavns Universitet.

På Danmarks Tekniske Universitet bekræfter trafikpsykolog Mette Møller, at kvinder også i trafikken oftere følger loven mere end mændene.

- Det er rigtigt nok, at kvinder overholder reglerne i større omfang end mænd. Det ved vi fra forskellige undersøgelser baseret på bilister. Men vi ved ikke nok om det til, at vi kan sige, om det har indflydelse på, at flere kvindelige cyklister kommer ud for højresvingsulykker, siger hun og tilføjer:

- Man skal selvfølgelig selv overholde reglerne, men man skal ikke stole blindt på, at andre gør det.

Mænd bryder loven

Mandeforsker Kenneth Reinicke fra RUC er overrasket over at høre, at kvinder oftest er ofre i højresvingsulykkerne. Han retter dog blikket mod mændene i sin søgen efter et svar.

- Vi ved fra andre undersøgelser, at mænd generelt er langt mere lovbrydende end kvinder. Og fordi de i mange henseender ikke selv følger reglerne, så kan de måske være mere bevidste om, at andre måske heller ikke følger dem, siger han og forklarer, at mænd måske derfor er mere opmærksomme på medtrafikanter.

Tager tallene alvorligt

Hverken Rådet for Sikker Trafik eller Havarikommissionen, der i 2006 lavede en rapport om højresvingsulykker, har et bud på, hvorfor ulykkerne oftest går ud over kvinder. Men dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik råder kvinderne til at tage statistikken alvorligt.

- Kvinder bør være opmærksomme på, at de er overrepræsenteret i de her ulykker, og derfor bør de være påpasselige, siger han.

9 RÅD TIL CYKLISTEN:

1 Hold øje med lastbiler, der kommer bagfra eller holder på siden af dig, før du kører ud i krydset.

2 Befind dig ikke for tæt på en holdende eller kørende lastbil, der kan være ved at svinge. Vær opmærksom på, at den farligste placering er ved højre forhjørne af en lastbil.

3 Når der ikke er cykelsti, er det sikreste at blive bag ved lastbilen og vente med at køre frem, til lastbilen har svinget.

4 Stol ikke på at lastbilen har set dig - selv om chaufføren har vigepligt.

5 Når der er cykelsti, er det sikreste at køre helt frem til fodgængerfeltet. Træk cyklen frem, så du holder foran fodgængerfeltet. Få øjenkontakt med chaufføren, så du er sikker på, at han har set dig.

6 Når du holder ved krydset og lastbilen kører op på siden af dig, så træk cyklen frem, så du holder foran fodgængerfeltet. Få øjenkontakt med chaufføren, så du er sikker på, at han har set dig.

7 Pas på farten, når du nærmer dig og passerer et kryds. Kør ikke for hurtigt.

8 Sørg for at kunne se og høre den øvrige trafik

9 Vær særlig opmærksom, når du cykler alene i et kryds, og der ikke er andre cyklister omkring dig.

6 RÅD TIL LASTBILCHAUFFØREN:

1 Indstil altid lastbilens spejle rigtigt.

2 Se dig grundigt for - både mens du nærmer dig et kryds, mens du holder stille, og mens du svinger.

3 Hav fuld opmærksomhed på trafikken omkring dig. Vær frisk og udhvilet, og hold dig fra at bruge telefon, se på kort og andet.

4 Stop helt op, inden du påbegynder selve svinget - og se dig godt for

5 Brug alle spejle, forruden og sideruden flere gange og bevæg dig, mens du ser i spejlene, så undgås blinde vinkler.

6 Vær særligt opmærksom på cyklister, hvor der er vejarbejde, skilte eller andet, der kan begrænse dit udsyn, bortlede din opmærksomhed eller vanskeliggøre svingningen.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik og Havarikommissionen