Siden åbningen for tre måneder siden har Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand oprettet mere end 100 sager.

Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand har siden åbningen 1. november sidste år oplevet en massiv interesse og har oprettet mere end 100 sager fra både børn og voksne. Det skriver Kristeligt Dagblad lørdag.

Sagerne drejer sig især om anbragte børn, og ni ud af 10 gange er det voksne, der henvender sig, fortæller Bente Mundt, leder af Børnekontoret.

- Det handler i vidt omfang om børn, der er anbragt uden for hjemmet, hvor børnene kan være utilfredse med deres opholdssted, institution eller plejefamilie. Forældrene klager over, at de ikke har den ønskede kontakt med barnet, at de ikke får støtte fra kommunen, eller at de er utilfredse med vilkårene på barnets opholdssted. Eksempelvis har en mor klaget over, at hun ikke må videofilme samværet med sit barn, siger Bente Mundt til avisen.

Per Schultz Jørgensen, børneforsker og tidligere formand for Børnerådet, vurderer, at det høje antal sager viser, at der i mange år har været et udækket behov, som politikerne ikke har imødekommet.

- Politikerne har afvist at etablere en Børneombudsmand med en forklaring om, at sagerne godt kunne klares i det almindelige system, men nu har vi heldigvis fået et børnekontor, hvor jeg har forventninger til, at børnenes retstilstand bliver genoprettet. På den måde får både voksne og børn et sted at gå hen, og de får en retslig afgørelse, som de hidtil ikke har haft så let ved at få, siger han til Kristeligt Dagblad.