Indeklimaet er vigtigere end nogensinde med meget lange skoledage. Men ny undersøgelse viser store problemer.

København. Efter folkeskolereformen tilbringer børn og lærere mere tid på skolen end nogensinde. Derfor er det skidt, når ny stor undersøgelse fra DTU slår fast, at indeklimaet i mange klasseværelser lader meget tilbage at ønske.

I op til 60 procent af klasselokalerne er koncentrationen af CO2 højere end tilladt. Det er især slemt i de stadigt mange skoler uden mekanisk ventilation. Her er koncentrationen i op til 78 procent af lokalerne højere end tilladt.

- Skulle man gøre kun én ting for et bedre indeklimaet for børnene, så handler det om udskiftningen af luften, siger lektor i indeklima på DTU Jørn Toftum, der har været med til at lave undersøgelsen.

Indeklimaet er vigtigt, fordi børns indlærings- og koncentrationsevner falder i dårlig luft.

Der er tale om den hidtil største videnskabelig undersøgelse på området. I alt 60 skoler og omkring 300 klasseværelser indgår.

Efter folkeskolereformen bruger danske børn en femtedel af deres vågne tid i skolen, og danske skoler er førende i Europa på lange skoledage.

Det er baggrunden for, at fonden Realdania har bedt DTU og Alexandra-instituttet i Aarhus om at undersøge indeklimaet på danske skoler.

- Det er vigtigt at få indeklimaet kortlagt, så vi kan gøre noget ved det. Dårligt indeklima har konsekvenser for børns trivsel, sundhed og indlæring, siger projektleder i Realdania Lene Wiell Nordberg.

Et af problemerne er, at langt de fleste skoler i Danmark er bygget længe, før der kom krav om ventilation. Kun hver tiende folkeskole er bygget efter 1985, hvor ventilation dukkede op i byggereglementet.

Selv om kommunerne i årevis har haft fokus på problemet, og der er afsat store summer via den daværende regerings kvalitetsfond, så er der stadig lang vej.

- Omkring 40 procent af skolerne har ingen mekanisk ventilation, og her ser man koncentrationer af CO2 på helt op 2000-3000-4000 ppm, siger Jørn Toftum.

Den tilladte grænseværdi er 1000 ppm.

/ritzau/