Om mindre end 10 dage vil 1,1 million ænder syde og stege i danske ovne. Men kun hver femte and vil være dansk, og inden længe vil det måske være helt slut med den traditionelle danske juleand.

Dansk andeproduktion er alvorligt truet og er på få år faldet fra 1,7 mio. til bare 630.000 ænder. I år forventer branchen et salg på blot 400.000 stk.

- Vi synes, det er træls, for vi laver nogle rigtig gode ænder i Danmark. Men det er jo et åbent marked, og det er man nødt til at agere i. Verdens andeproduktion er i den grad koncenteret i Fjernøsten, og især Kina kan levere nogle priser i Europa, som vi overhovedet ikke kan konkurrere med, siger sektorchef i Det Danske Fjerkræraad, Jørgen Nyberg Larsen.

De under ti andeproducenter, der er tilbage i Danmark, agerer under sammenslutningen Dansk And, og her mener formanden, at de er blevet udkonkurreret af et billigere, men langt dårligere produkt.

- Mange af de billige udenlandske ænder, som vi finder i køledisken, lever kun i 36 dage, mens danske ænder lever i 56 dage.

Når en and bliver slagtet, før den har nået at baske med vingerne, er der ingen muskulatur, og når du så trækker en billig and ud af ovnen juleaften, ligger alt det gode nede i bradepanden, siger MartinDaasbjerg, der dog ikke mener, at den danske andekrise er forbrugernes skyld.

- Når varerne ikke ligger der, har forbrugerne ikke muligheden for at vælge en kvalitetsand. Det er købmændene, der bestemmer, og tjener de 25 øre mere på en udenlandsk and, skeler de ikke til kvaliteten, siger han.

Men Dansk Supermarked sender bolden tilbage. Her indkøber man dobbelt så mange franske berberiænder som danske landænder, og det er der en grund til, lyder det.

- Helt overordnet vælger vi ænder ud fra, hvad vores kunder efterspørger.

Som det ser ud lige nu, kan danskere godt lide kødfulde og store ænder, og de danske pekingænder har knap så meget kød. Har de danske producenter svært ved at afsætte deres varer, kan vi råde dem til at prøve at lytte til danskernes behov eller oplyse om pekingændernes kvaliteter, siger Victor Petri, der er kommunikationsmedarbejder i Dansk Supermarked.