Det er direkte farligt, at sex er så stort et tabu i Mellemøsten, mener den dansk-iranske kunstner og debattør Firoozeh Bazrafkan efter overgrebene på kvinder i Köln og andre byer.

»De selvsamme meningsdannere, som har holdt totalt afstand til mig, siger det samme, som jeg sagde for fire år siden. Godmorgen, og hvad sagde jeg!«

Sådan skriver Firoozeh Bazrafkan på Facebook i forbindelse med den debat om mellemøstlige mænds kvindesyn, der er opstået i kølvandet på overgrebene på en flok kvinder i en række byer – mest opsigtsvækkende nytårsnat i Köln.

Den 33-årige kvinde er født i Iran, men kom med sine forældre til Danmark som fireårig. Her har hun skabt opmærksomhed med sin provokerende performancekunst, der centrerer sig om religion; herunder gerne – men absolut ikke udelukkende – islam.

Hun har været medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse og i forbindelse med sagen om Lars Hedegaards udtalelser om muslimske mænd blev Firoozeh Bazrafkan dømt efter den såkaldte racismeparagraf for i en blog på Jyllands-Posten at skrive:

»Jeg er meget overbevist om, at muslimske mænd i meget stort omfang verden over både voldtager, mishandler og slår deres døtre ihjel. Dette skyldes efter min mening som dansk-iraner, at der er tale om en defekt, menneskefjendsk kultur – hvis det overhovedet er kultur?«

Firoozeh Bazrafkan lægger da heller ikke fingrene imellem, når Berlingske spørger, hvad der ifølge hende er den bagvedliggende årsag til overgrebene:

»En prostitueret har den laveste status, man overhovedet kan have i Mellemøsten. Og en frigjort kvinde opfattes som en luder. Derfor er det naturligt ikke at vise hende respekt.«

Hun mener, at der i tilfældet Köln og de andre byer er tale om det arabiske fænomen taharrush gamea, der er en slags kollektiv udøvelse af sexchikane eller deciderede overgreb.

»Der er mange mellemøstlige mænd, der tager afstand fra det, men det er så tabubelagt, at folk føler skam over at tale om det. Problemet er, at sex stadig er tabu i Mellemøsten. Mange mænd i regionen bliver helt enormt frustrerede over ikke at dyrke sex før ægteskabet. Det er et betændt emne, men ingen tør prikke hul på bylden.«

Sex er tabubelagt

Man har tidligere set eksempler på taharrush gamea blandt andet på Tahrir-pladsen i Cairo under demonstrationerne dér, siger Firoozeh Bazrafkan. Hun mener, at fænomenet udspringer både fra arabisk kultur og Koranen.

Hvor står det skrevet i Koranen, at man skal forgribe sig på kvinder?

»Der står blandt andet i et vers at »Jeres hustruer er jeres marker. Gå derfor til jeres marker, som i lyster« (Sura 2.223). Man kan selvfølgelig sige, at det læser forskellige grupper ind i, hvad de ønsker, men rapporter viser, at voldtægt i de muslimske lande ofte bliver begået i ægteskabet, fordi mange konservative mænd mener, at det er deres ret. Og i mange lande anses det ikke som en forbrydelse. Kvinden føler ligefrem skam, hvis hun vil gøre noget ved det, og mange af disse kvinder udstødes af deres familie.«

Man kan vel også finde holdninger til kvinder i Biblen, der er svære at forsvare i dag?

»Absolut! De tre verdensreligioner har mange ting til fælles. En af de mest afgørende er, at sex er tabubelagt, og at sex før ægteskabet er ilde set. Hvis sexdriften undertrykkes, er det direkte usundt og kan have farlige konsekvenser. Både for mænd og kvinder – det er logik for burhøns. Se for eksempel, hvordan Islamisk Stat har lavet flyers med retningslinjer for, hvordan man kan voldtage kvinder og begå overgreb mod dem. De har knækket koden og lokker folk med sex. Når sex er så tabubelagt, er det en måde at lokke rigtig mange mænd til.«

Overgreb og vold mod kvinder er vel et globalt problem?

»Helt bestemt. Man kan sagtens være feminist og råbe om overgreb i hele verden, men det ændrer ikke ved, at det er vigtigt at generalisere, for at komme ind til problemets kerne – i dette tilfælde kulturen blandt arabiske mænd. Selvfølgelig ved vi alle sammen godt, at vores muslimske nabo ikke er voldtægtsmand, og at de muslimer, vi møder i nattelivet, ikke er voldtægtsmænd, men nu er det som om, at der er blevet taget ordentligt hul på debatten. Der siges de ting, som ingen ville sige for fire år siden.«

Mange mellemøstlige og nordafrikanske lande er præget af stor social uro og manglende fremtidsudsigter. Spiller det slet ikke ind?

»Det er en meget vigtig faktor. I disse lande skal man typisk giftes, før man må dyrke sex, og mange mænd har ikke råd til at blive gift. I Iran har man for eksempel begrebet sigheh, hvor folk bliver kortvarigt gift og så kan knalde, inden de bliver skilt umiddelbart efter. Alle mennesker dyrker jo sex. Også muslimer uden for ægteskabet … Der tales bare ikke om det. Hvis folk siger andet, er det direkte løgn!

Også i meget konservative lande som Saudi-Arabien?

»Ja, det kan du bande på! De lande, hvor sex er undertrykt, sker der de vildeste sexlege og fantasier. Det er 100 gange værre end Vestens hårdeste porno.«

Er klar til at tage konsekvensen

Dine udtalelser falder mange folk for brystet. Hvor går grænsen for, hvad man kan tillade sig at sige? Hvornår er der tale om racisme?

»Jeg udtrykker mig kunstnerisk, også når jeg skriver, og som kunstner overdriver jeg gerne for at skabe opmærksomhed om en enorm vigtig problemstilling. Det, jeg blev dømt for, er holdningen, at én af den slags forbrydelser er én for meget. Hvis man brænder for en sag, som jeg gør, må man eddermame tage konsekvensen. Ellers er man bare en cyberspace-feminist, der tror, at hun kan ændre verden ved at skrive en Facebook-opdatering.«

Og der skal noget mere til end en Facebook-opdatering for at ændre kvindesynet i regionen, mener Firoozeh Bazrafkan.

»Mellemøsten skal have en oplysningstid. Det kan tage 50 eller 100 år, men det er den eneste vej. Det er meget vigtigt, at vi bliver ved med at diskutere og debattere frit. I Norge er man i gang med fantastisk kampagne med at undervise nyankomne i, hvordan man skal opføre sig som mand – ligesom man nu også taler om at gøre i Danmark. Det er årets bedste idé!«